Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Sijaisvanhemmuuden arjen iloista ja ongelmista

Kirjapaja

Sijaisvanhemmuuden arjen iloista ja ongelmista

Julkaistu: 11.01.2016 klo 12:32
Julkaisija: Kirjapaja

Stiina Hännisen Rakasta, kärsi ja uskalla – Ryhdyin sijaisäidiksi (Kirjapaja) kertoo elämänmakuista tarinaa tärkeästä aiheesta: sijaisvanhemmuuden arjesta. Kirjoittaja on usean sijoitetun nuoren perhehoitaja ja sijaisvanhempi.

Sijaisvanhemmista on pula. Miksi joku ottaa kotiinsa vieraan, oireilevan ja traumatisoituneen lapsen? Miten luottamus lapsen ja uuden aikuisen välille syntyy? Miten sijoitettu lapsi muuttaa sijaisperheen arkea?

Stiina Hännisen tie sijaisvanhemmaksi ei ole ollut se tavallisin. Hän eli pitkään lapsettomana sinkkuna ja teki uraa akateemisessa maailmassa. Nykyään hän toimii yksin usean nuoren sijaisvanhempana.

Hänninen kertoo elävästi sijaisvanhemmuuden ongelmista ja iloista, arjesta lasten kanssa sekä yhteistyöstä eri viranomaisten ja lasten vanhempien kanssa. Vauhdikasta arkea ja tunteikasta juhlaa – sitä on elämä myös sijaisperheessä.

”Parhaimmassa tapauksessa sijaisvanhempana on etuoikeus nähdä, kuinka lapset toipuvat. Minulle eniten iloa on tuottanut se, kun olen voinut nähdä, että toimillani on suuri merkitys lapsen hyvinvoinnille. En väsy ihmettelemään sitä, voiko olla niin, että tavallisen, epätäydellisen ja väsyneen minun ponnistelut lapsen parhaaksi ovat auttaneet häntä”, Hänninen pohtii.

”Onko se, että olen kohdellut häntä rakastavasti, asettanut rajat hänen käytökselleen, pyörittänyt rutiineja, vaatinut käymään koulua ja tekemään läksyt sekä jutellut ja katsellut televisiota hänen kanssaan, sittenkin auttanut häntä? Onko se, että olen joskus raskaan päivän päätteeksi huutanut, ettei tässä perheessä saa huutaa, ollutkin ihan OK?”

Stiina Hänninen on ennen perhehoitajaksi ryhtymistään työskennellyt pitkään tutkijana sekä väitellyt tohtoriksi terveystieteiden alalta.

Stiina Hänninen: Rakasta, kärsi ja uskalla – Ryhdyin sijaisäidiksi. Kirjapaja 2016. 237 s. Kl 37.42. ISBN 978-952-288-364-3. Ovh. 31,90

Lisätietoja: Kirjapaja / viestintäpäällikkö Marja-Liisa Saraste (09 6877 4568) marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi tai Stiina Hänninen (041 310 2064) stiina.hanninen@gmail.com

Arvostelukappaleet ja kuvapyynnöt: Minna Vatja, minna.vatja@kirjapaja.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy julkaisee vuosittain noin 150 uutta nimikettä.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki