Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Pääosassa maku. Uusi kasvisruokakirja Anu Hopialta ja Tatu Lehtovaaralta

Minerva Kustannus Oy

Pääosassa maku. Uusi kasvisruokakirja Anu Hopialta ja Tatu Lehtovaaralta

Julkaistu: 21.01.2015 klo 09:28
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Anu Hopia – Tatu Lehtovaara:
Kasvikset kemistin keittiössä - Parhaat valmistusmenetelmät

Miten tehdään kasvisruokaa, jossa maku, rakenne ja aromi ovat juuri kohdallaan? Anu Hopia ja Tatu Lehtovaara ovat tehneet käänteentekevän kasvisruokakirjan, jossa maukkauden syntyä lähestytään luonnontieteellisestä näkökulmasta.

Kirja käsittelee erilaisten kasvisten, kuten vihannesten, juuresten, salaattien ja kaalien sekä siementen käyttäytymistä ja ominaisuuksia raakana ja ruoanvalmistuksessa. Myös sienet ja kasvikunnasta eristetyt proteiinirikasteet saavat oman osansa kirjassa.

Parhaita valmistusmenetelmiä etsiessään Hopia ja Lehtovaara ovat tarttuneet toimeen kemistin ottein. Miten kasvisruokien maukkaus syntyy? Mitkä ovat niiden suurimmat haasteet? Luonnontieteellisten pohdintojen lisäksi kirjassa on runsaasti herkullisia kasvisruokareseptejä, joiden avulla kasviksiin liittyviä kemiallisia ilmiöitä havainnollistetaan konkreettisesti.

Kasvikset kemistin keittiössä

ISBN/EAN 978-952-312-095-2
Luokka 68.2
Valokuvat Jukka Heiskanen
Sidottu, nelivärinen
175 s.
Ilmestyy viikolla 6/2015

Anu Hopia toimii Turun yliopiston elintarvikekehityksen tutkimusprofessorina. Hänellä on yli 10 vuoden kokemus akateemisesta tutkimuksesta sekä lähes yhtä pitkä kokemus elintarviketeollisuudesta. Hopia on myös ruoka-alan tietokirjailija ja on kirjoittanut ja luennoinut kokkauksen kemiasta 1990-luvun puolivälistä lähtien. Hän on aiemmin julkaissut mm. kirjat Kemiaa keittiössä ja Molekyyli sopassa (yhdessä Tatu Lehtovaaran kanssa).

Tatu Lehtovaara on keittiömestari, jolla on pitkä kokemus hotelli-, ravintola- ja opetusalalta. Nykyisin Lehtovaara toimii ruokatuotannon lehtorina Stadin ammattiopistossa Helsingissä. Hän on julkaissut useita tieto- ja oppikirjoja ja ruokakirjoja, mm. Kylmät kalaherkut, Savustuskirja, Riistakokki, Kesän grilliherkut, Sienet ja sieniherkut (yhdessä Mauri Korhosen kanssa)ja Ravintolakokin käsikirja (yhdessä Jari Hämäläisen kanssa), sekä kirjoittanut ruoka-aiheisia juttuja mm. Taloussanomiin.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi