Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Nokia jatkaa toimintansa tehostamista ja sopeuttamista markkinatilanteeseen

Nokia jatkaa toimintansa tehostamista ja sopeuttamista markkinatilanteeseen

Julkaistu: 24.02.2009 klo 15:15
Julkaisija:

Osana aiemmin ilmoittamaansa toimintojen tehostamissuunnitelmaa ja markkinatilanteeseen sopeuttamista Nokia julkisti tänään uusia vapaaehtoisia järjestelyjä, joiden odotetaan pienentävän henkilöstökuluja ja vähentävän muiden henkilöstövähennysten tarvetta. Tänään julkistetut järjestelmät vuodelle 2009 sisältävät maailmanlaajuisen, vapaaehtoisen eropaketin, lyhytaikaisten palkattomien vapaiden ja sapattivapaiden laajemman käytön sekä kannustuksen lomarahojen muuttamiseen vapaa-ajaksi.

Nokia esittelee vapaaehtoisen eropaketin ja muita vapaaehtoisuuteen perustuvia henkilöstökulujen säästömenetelmiä

"Työntekijöiltä ja heidän edustajiltaan saadut ideat henkilöstöön liittyvien kulujen vähentämiseksi ovat olleet kannustavia. Olemme tarkastelleet niitä ja nyt julkistamme vapaaehtoisjärjestelyjä, jotka voivat edesauttaa kulurakenteen sopeuttamista tämänhetkiseen markkinaympäristöön. Jos ne osoittautuvat menestyksellisiksi, vapaaehtoisuuteen perustuvat järjestelyt pienentävät muiden henkilöstövähennysten tarvetta," sanoo Nokian henkilöstöjohtaja Hallstein Moerk.

Maailmanlaajuinen vapaaehtoinen eropaketti on tarjolla kaikille työntekijöille, lukuun ottamatta tehdastyöntekijöitä ja johtoa. Eropaketin yksityiskohdat noudattavat maakohtaisia käytäntöjä ja lainsäädäntöä. Vapaaehtoinen eropaketti on tarjolla korkeintaan 1 000 työntekijälle maaliskuun alusta korkeintaan toukokuun loppuun.

Vuoden 2009 aikana Nokia tarjoaa lisäksi aiempaa laajemmin mahdollisuutta lyhytaikaisiin palkattomiin vapaisiin ja sapattivapaaseen, kun toiminnot sen sallivat liiketoiminnan jatkuvuuden vaarantumatta. Nokia kannustaa työntekijöitään myös muuttamaan lomarahansa vapaa-ajaksi. Esimerkiksi Suomessa työntekijöitä kannustetaan vaihtamaan lomaraha lomaksi.

Näiden suunnitelmien tarkemmat ehdot ja toteutus riippuvat maakohtaisista käytännöistä ja lainsäädännöistä.

Tänään ilmoitetut järjestelyt ovat osa Nokian aiemmin ilmoittamia suunnitelmia sopeuttaa liiketoiminta ja kustannusrakenne vastaamaan markkinatilannetta tulevaisuuden kilpailukyvyn turvaamiseksi. Nokia jatkaa edelleen toimintakulujensa kartoittamista kaikissa toiminnoissaan.

On otettava huomioon, että tähän tiedotteeseen sisältyvät, muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden, palvelujen ja ratkaisujen julkistuksiin ja toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää, tarjota käyttöön ja kaupallistaa uusia tuotteita, palveluja, ratkaisuja ja teknologioita; C) arviot markkinoiden kasvusta, kehittymisestä ja rakenteellisista muutoksista; D) arviot matkaviestimiemme kappalemääräisen myynnin kasvusta, markkinaosuudesta, hinnoista ja katteista; E) liiketoimintamme tulosta koskevat arviot ja tavoitteet; F) vireillä olevien ja uhkaavien oikeudenkäyntien lopputulos; G) arviot koskien suunniteltujen yrityskauppojen menestyksekästä toteuttamista oikea-aikaisesti ja kykyämme saavuttaa asetetut tavoitteet yrityskauppojen toteuduttua; ja H) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida", "tavoite", "on tarkoitettu", "suunniteltu", "aikoa" tai muu vastaava ilmaisu. Tällaiset lausumat perustuvat johdon parhaaseen arvioon ja uskoon sen tiedon valossa, joka sillä on kyseisellä hetkellä saatavilla. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa tällaisia poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) maailmantalouden heikkeneminen ja siihen liittyvä rahoitusmarkkinoiden kriisi sekä näiden vaikutukset meihin, asiakkaisiimme, toimittajiimme ja yhteistyökumppaneihimme; 2) tuote-, palvelu- ja ratkaisuvalikoimamme kilpailukyky; 3) kasvun jatkuminen koko langattoman viestinnän; 4) kasvun ja kannattavuuden jatkuminen valitsemillamme uusilla markkinasegmenteillä sekä kykymme menestyksekkäästi kehittää tai hankkia ja markkinoida tuotteita, palveluja ja ratkaisuja näissä segmenteissä; 5) kustannusten menestyksekäs hallitseminen; 6) kilpailutilanne langattoman viestinnän teollisuudenalalla ja kykymme säilyttää tai parantaa markkina-asemaamme tai vastata muutoksiin kilpailutilanteessa; 7) teknologiamuutosten vaikutukset sekä kykymme kehittää tai hankkia sellaisia monimutkaisia teknologioita täysin käyttöoikeuksin, joita markkinat meiltä vaativat; 8) uusien tuotteiden, palvelujen ja ratkaisujen markkinoille tuomisen ajoitus ja onnistuminen; 9) kykymme suojata monimutkaisia teknologioita, joita me tai muut kehitämme tai joita me lisensioimme, kolmansien osapuolten väitteiltä että olisimme loukanneet suojattuja immateriaalioikeuksia, sekä tiettyjen tuotteissamme, palveluissamme ja ratkaisuissamme käytettyjen teknologioiden saatavuus kaupallisesti hyväksyttävin ehdoin; 10) kykymme suojata useita Nokian ja Nokia Siemens Networksin patentoimia, standardisoituja tai immateriaalioikeuksien piirissä olevia teknologioita kolmansien osapuolien loukkauksilta tai toimenpiteiltä, jolta tähtäävät immateriaalioikeuksiemme mitätöimiseen; 11) Nokia Siemens Networksin kyky saavuttaa yhtiön muodostamisen johdosta odotetut hyödyt ja synergiaedut ennakoidussa laajuudessa tai ajassa sekä menestyksellisesti yhdistää sen tietoliikenneverkkoyksikköjen toiminnot, henkilöstö ja tukitoiminnot; 12) mahdolliset uudet toimenpiteet, joihin valtion viranomaiset tai muut tahot ryhtyvät Siemens AG:tä ("Siemens") ja/tai sen työntekijöitä vastaan Siemensin nykyisten tai entisten työntekijöiden väitettyihin rikkomuksiin kohdistuvien viranomaistutkimuksien seurauksena, jotka voivat liittyä tai joilla voi olla vaikutusta Siemensistä Nokia Siemen Networksiin siirtyneisiin operaattoritoimintoihin ja työntekijöihin, tai mahdolliset muut havaitsematta jääneet ennen toimintojen siirtoa tai siirron jälkeen tapahtuneet rikkomukset, joilla voi olla vaikutusta siirtyneisiin toimintoihin tai työntekijöihin ja joiden seurauksena valtion viranomaiset voivat ryhtyä lisätoimenpiteisiin; 13) häiriöt, jotka aiheutuvat Nokia Siemens Networksin asiakassuhteille käynnissä olevista viranomaistutkimuksista, jotka liittyvät Siemensistä Nokia Siemens Networksiin siirtyneisiin operaattoritoimintoihin; 14) todelliset tai väitetyt viat tai muut tuotteidemme, palveluidemme tai ratkaisujemme laatuun liittyvät ongelmat; 15) kykymme ylläpitää menestyksellä tuotannon ja logistiikan tehokkuutta sekä varmistaa tuotteiden, palvelujen ja ratkaisujen laatu, turvallisuus, varmuus ja oikea-aikaiset toimitukset; 16) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 17) kykymme hankkia keskeytyksettä ja kohtuulliseen hintaan riittäviä määriä täysin toimivia komponentteja ja osarakenteita; 18) häiriö tietoliikennejärjestelmissä tai verkoissa, joista toimintamme on riippuvaista; 19) kehitys suurissa, monivuotisissa sopimuksissa tai suhteessamme merkittäviin asiakkaisiin; 20) taloudelliset ja poliittiset epävakaudet kehittyvissä talouksissa, joissa meillä on liiketoimintaa; 21) menestyksemme teknologiaan tai uusiin tuotteisiin, palveluihin ja ratkaisuihin liittyvissä yhteistyösopimuksissa; 22) yhteistyökumppaneidemme, toimittajiemme ja asiakkaidemme menestys, taloudellinen tilanne ja suorituskyky; 23) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut raportointivaluuttamme euron sekä Yhdysvaltojen dollarin, Kiinan yuanin, Ison-Britannian punnan ja Japanin jenin sekä eräiden muiden valuuttojen välillä; 24) asiakasrahoitusriskiemme hallinta; 25) väitteet siitä, että tukiasemien ja matkaviestimien synnyttämistä sähkömagneettisista kentistä aiheutuisi mahdollisia terveysriskejä, sekä niihin liittyvät oikeudenkäynnit ja julkisuus riippumatta siitä, onko väitteillä perusteita; 26) oikeudenkäyntien epäsuotuisa lopputulos; 27) kykymme rekrytoida ja pitää palveluksessamme ammattitaitoisia työntekijöitä sekä kehittää heidän osaamistaan; 28) eri valtioiden toimintatapojen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; ja 29) kykymme tehokkaasti ja sujuvasti panna täytäntöön uusi organisaatiomme; sekä ne riskitekijät, jotka mainitaan Nokian 31.12.2007 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 10-25 otsikon "Item 3.D Risk Factors" alla. Muut tuntemattomat tai odottamattomat tekijät tai vääriksi osoittautuvat oletukset voivat aiheuttaa todellisten tulosten huomattavan poikkeamisen tulevaisuudennäkymiin liittyvissä kannanotoissa ja lausumissa esitetyistä tulosodotuksista. Nokia ei tule päivittämään tai muuttamaan tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja tai lausumia uuden tiedon, tulevaisuuden tapahtuman tai muun syyn johdosta, paitsi siltä osin kuin sillä on siihen laillinen velvollisuus.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Nokia

If you wish to unsubscribe, please go to: