Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Hyötyä ja tiedettä Tampereella 50 vuoden ajan – uusi kirja Tampereen teknillisen yliopiston historiasta

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 08.09.2015 klo 13:11
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Tampereen teknillisellä yliopistolla on 50 vuoden ajan ollut kasvavan tärkeä merkitys Pirkanmaan, Suomen ja tieteen kehityksessä. Juuri ilmestyneen historiateoksen nimi Hyöty ja tiede kuvaa käytännön ja teorian liittoa yliopiston toiminnassa.

Vuodesta 1965 alkaen Tampereen Hervantaan on noussut vähän kerrassaan yliopistokampus, jossa opiskelee nykyisin 10 500 perus- ja jatkotutkinto-opiskelijaa ja työskentelee lähes 2 000 eri alojen osaajaa. Vuodesta 2010 lähtien yliopiston ylläpitäjänä on ollut valtion tukema itsenäinen säätiö.

Tampereen teknillistä yliopistoa on koko sen historian ajan leimannut dynaamisuus ja joustavuus sekä kiinteät suhteet yritysmaailmaan. Teoksessa käydään läpi eri tieteenalojen kehitysvaiheita sekä nostetaan esiin yliopistossa tehdyt merkittävät innovaatiot ja insinööritieteiden monitasoinen yhteistyö elinkeinoelämän kanssa. Huomiota kiinnitetään myös tärkeimpiin käännekohtiin ja keskeisiin vaikuttajiin, teekkareita tietenkään unohtamatta.

Teoksen kirjoittaja professori Martti Häikiö on aiemmin julkaissut mm. useita yrityshistorioita sekä teoksia poliittisesta historiasta.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Lisätiedot: markkinointikoordinaattori Mirka Vesala, mirka.vesala@finlit.fi, p. 050 490 0245

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@finlit.fi

____________________________________________________________________________________________________