Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Entinen uusnatsijohtaja: nuoria houkutellaan mukaan “isänmaallisella avustustyöllä”

Into Kustannus

Julkaistu: 21.06.2016 klo 12:15
Julkaisija: Into Kustannus

Äärioikeistolaisen Suomen vastarintaliikkeen entinen johtaja Esa Henrik Holapan mukaan suomalaiset uusnatsit suuntaavat propagandaansa yhä enemmän nuorille.

“Erityisesti  sosiaalisen median kautta pyritään levittämään tehokkaasti natsipropagandaa. Liikkeestä kiinnostuneelle nuorelle annetaan mahdollisuus olla suoraan yhteyksissä uusnatsiliikkeen jäseniin Facebookissa ja Twitterissä. Ääriliikkeestä kiinnostuneen nuoren ei tätä nykyä tarvitse nähdä paljonkaan vaivaa ollakseen yhteyksissä liikkeeseen ja ladatakseen sen suosimaa kirjallisuutta ja musiikkia kotikoneelleensa.  On muistettava, että suurin osa liikkeen kannattajakunnasta on 18-25-vuotiaita nuoria miehiä.”

Esa Henrik Holappa kertoo kirjassaan “Minä perustin uusnatsijärjestön - Suomen vastarintaliikkeen ex-johtajan muistelmat” (Into 2016),  miten Suomen vastarintaliike toimii. Mallia on haettu erityisesti italialaiselta uusfasistiselta CasaPound –järjestöltä. Se näkyy selvimmin suomalaisten uusnatsien kerhotoiminnassa, katupartioissa  ja avustustyössä kuten vähävaraisille suomalaisille suunnatussa ”suomalaisavussa”.

“Ulkomaalaisilta uusnatsijärjestöiltä luonnollisesti haetaan oppia ja vaikutteita. Niillä on ärjestötoiminnasta suomalaisiin nähden pidempi kokemus. Soihtukulkueet, väkivaltaiset mielenosoitukset ja vähävaraisten avustaminen ovat kaikki äärioikeiston ulkomaalaista tuontitavaraa. “

Holapan mukaan propaganda on tehokasta.

“Uusnatsiliike houkuttelee nuoria mukaan liikkeeseen mm. musiikin ja vaihtoehtokulttuurin avulla. Propagandaa suunnataan nuoremmille, joiden maailmankuva on vasta muovautumassa.”

Jaana Airaksinen, kustantaja

Jaana.airaksinen@intokustannus.fi

Kirja ja siihen liittyvät uutiset:

Henrik Holappa:

Minä perustin uusnatsijärjestön. Suomen vastarintaliikkeet ex-johtajan muistelmat”.

Arvostelukappaleet:

arvostelukappaleet@intokustannus.fi