Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Ensimmäinen kirja taidemaalari Beda Stjernschantzista on ilmestynyt

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Ensimmäinen kirja taidemaalari Beda Stjernschantzista on ilmestynyt

Julkaistu: 12.03.2014 klo 12:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Ensimmäinen taiteilijamonografia taidemaalari Beda Stjernschantzista (1867–1910) nostaa hänet yhdeksi merkittävimmistä suomalaisista symbolistimaalareista.

Beda Stjernschantzin opintie vei Pariisiin, missä hän tutustui ajan kansainvälisiin taidevirtauksiin ja kiinnostui erityisesti symbolismista. Matka jatkui Viroon, Venäjälle, Italiaan ja Yhdysvaltoihin. Sairauden sävyttämä, lyhyeksi jäänyt elämä on syynä siihen, että hänen taiteellinen tuotantonsa jäi suppeaksi eikä sitä heti ymmärretty.

Stjernschantzin taidetta ja taiteilijuutta on käsitelty aiemmin hyvin summittaisesti. Hiljattain löydetty taiteilijan kirjeenvaihto ja muistiinpanot antavat hänestä aiempaa täydemmän ja monisyisemmän kuvan. Nyt julkaistu monografia nostaa esiin uusia näkökulmia Stjernschantzin uraan ja muokkaa kuvaa naistaiteilijasta, joka sairaudesta ja vastoinkäymisistä huolimatta onnistui luomaan joitakin suomalaisen symbolismin keskeisimpiä ja ehyimpiä teoksia.

Kirjan taidehistoriallisista esseistä vastaavat mm. FT Anna-Maria von Bonsdorff, FT Riikka Stewen, FT Juha-Heikki Tihinen, PhD Edyta Barucka, FM Marja Lahelma ja MA Bart Pushaw. Kaksikielisen teoksen on toimittanut Amos Andersonin taidemuseon amanuenssi Iltha O’Neill.

Beda Stjernschantzin ensimmäinen yksityisnäyttely on esillä Amos Andersonin taidemuseossa 14.3.–31.8.2014.

Beda Stjernschantz 1867–1910

Ristikkoportin takana / Bakom gallergrinden

Toimittanut Iltha O’Neill

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura | Kirjokansi 48

203 sivua, sidottu | 70.92 | ISBN 978-952-222-525-2

Teoksen painokelpoinen kansikuva: https://kirjat.finlit.fi/kuvat_isot/9789522225252_hi.jpg

Lehdistökuvat Amos Andersonin taidemuseon sivuilla www.amosanderson.fi > lehdistö >Beda Stjernschantz http://www.amosanderson.fi/#lang=fi&page=p100. Käyttäjätunnus: amosa; salasana: nitram.

Arvostelukappaleet ja lisätiedot: maija.hakala@finlit.fi, p. 040 539 4235

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki