Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Elämäkertateos Hitlerin uskottu, Rooseveltin avustaja ilmestyy viikolla 20

Minerva Kustannus Oy

Elämäkertateos Hitlerin uskottu, Rooseveltin avustaja ilmestyy viikolla 20

Julkaistu: 29.04.2015 klo 09:42
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Peter Conradi:
HITLERIN USKOTTU, ROOSEVELTIN AVUSTAJA
Ernst Hanfstaenglin uskomaton elämä

Uskomaton tarina miehestä, joka työskenteli läheisesti sekä Adolf Hitlerin että Franklin D. Rooseveltin kanssa. Ernst Hanfstaengl oli mukana luomassa natsismiksi kutsuttua hirviötä, mutta myös auttamassa liittoutuneita sen tuhoamisessa.

Ernst Hanfstaengl tutustui Adolf Hitleriin vuonna 1922. Siitä alkoi yksi historian oudoimmista poliittisista urista. Hanfstaenglista tuli pian Hitlerin taloudellinen ja henkinen tuki ja kansallissosialistisen puolueen lehdistöpäällikkö. Hän oli myös Hitlerin henkilökohtainen ”hovinarri”, joka viihdytti Führeriä pianonsoitollaan ja kiillotti natsijohtajan julkisuuskuvaa maailman silmissä.

Vuonna 1937 Hanfstaengl kuitenkin joutui Hitlerin epäsuosioon. Hän pakeni Lontooseen mistä hänet internoitiin toisen maailmansodan syttyessä. Presidentti Rooseveltin avustuksella Hanfstaengl siirrettiin Yhdysvaltoihin, missä hänellä oli ratkaiseva osa huippusalaisessa natsien vastaisessa projektissa saksalaisen radioviestinnän tulkkina. Hitlerin entisellä uskotulla oli antaa Valkoiselle talolle paljon arvokasta tietoa johtavista natseista ja ennen kaikkea Hitleristä.

Aiemmin salaisiksi luokiteltuihin amerikkalaisiin ja saksalaisiin dokumentteihin ja Hanfstaenglin omiin kirjoituksiin sekä tämän sukulaisten haastatteluihin perustuva teos on trillerimäinen kertomus vastakkaisten lojaliteettien repimästä miehestä.

Hitlerin uskottu, Rooseveltin avustaja
Ernst Hanfstaenglin uskomaton elämä

ISBN/EAN 978-952-312-129-4
Luokka 99.1
Suomennos Maikki Soro
Sidottu, suojapaperi
463 s.
Ilmestyy viikolla 20/2015

Peter Conradi on lontoolainen journalisti ja tietokirjailija. Hän toimii Sunday Times -sanomalehden ulkomaantoimituksen esimiehenä.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi