Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Afrikan englanninkielisen kirjallisuuden helmi Chinua Achebelta on ilmestynyt suomeksi

Basam Books

Julkaistu: 18.03.2014 klo 10:37
Julkaisija: Basam Books

Chinua Acheben 1890-luvun Nigeriaan sijoittuva moderni klassikkoteos Kaikki hajoaa kertoo hienovireisen ironian sävyttämän, näennäisesti yksinkertaisen tarinan igbo-klaanin vahvasta miehestä Okonkwosta, jonka pahimmat viat ovat kiivas luonne ja ylpeys. Valkoisten saavuttua alueelle hänen elämäänsä alkavat hallita hämmennys ja pelko. Siirtomaavallan ja perinteisen klaaniyhteisön törmätessä toisiinsa Okonkwon ja hänen kansansa maailma hajoaa.

Kaikki hajoaa kuvaa afrikkalaisen ihmisen sisäistä elämää ilman eksoottista kaunomaalailua ja kaipuuta menetettyyn idylliin. Se on ainutkertaisella tavalla syvästi afrikkalainen, mutta samalla myös osoitus siitä, millaisia ihmisenä olemisen perusehdot ovat kaikkina aikoina ja kaikkialla.

Chinua Achebe, vuosi sitten kuollut nigerialainen kirjailija, runoilija, kriitikko ja Brownin yliopiston Afrikan tutkimuksen professori kirjoitti tunnetuimman teoksensa Kaikki hajoaa (Things Fall Apart) vuonna 1958. Acheben teosta pidetään Afrikan englanninkielisen kirjallisuuden kulmakivenä ja yhtenä parhaista afrikkalaisista romaaneista. Se on myös loistava modernin kirjallisuuden tyyliesimerkki. Time-lehti valitsi Acheben teoksen sadan parhaan 1900-luvulla ilmestyneen englanninkielisen romaanin joukkoon.

Chinua Achebe

Kaikki hajoaa

Alkuteos: Things Fall Apart

Suomentaja: Heikki Salojärvi

ISBN: 978-952-260-210-7

Sidottu, 240 s.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: Sanni Juvonen, sanni.juvonen@basambooks.fi

www.basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.