Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely Kuopion kaupunginkirjastossa

Suomen tietokirjailijat ry

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely Kuopion kaupunginkirjastossa

Julkaistu: 12.04.2016 klo 09:15
Julkaisija: Suomen tietokirjailijat ry

Suomalaisen tietokirjallisuuden merkittäviä teoksia esittelevä näyttely on esillä Kuopion kaupunginkirjastossa 18.–23.4.2016. Avajaisissa 18. huhtikuuta 2016 vieraana tietokirjailijat Jussi T. Lappalainen ja Jouko Kokkonen. Näyttelyn esittelee Jukka-Pekka Pietiäinen. Vapaa pääsy.

Joel Kuortin ja Jukka-Pekka Pietiäisen teokseen 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa – Abckiriasta Mustaan orkideaan pohjaava näyttely esittelee tietokirjallisuuden eri lajit ja kunkin lajin merkittävät suomalaiset teokset. Roll-up-näyttely on kiertänyt kirjastoissa ympäri Suomen jo toista vuotta. Avajaisten kirjailijavieraana tavataan tietokirjailijat Jussi T. Lappalainen ja Jouko Kokkonen.

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely ei pyri muodostamaan tietokirjakaanonia. Niin näyttelyn kuin sen pohjana olevan teoksen tarkoitus on haastaa katsoja ja lukija pohtimaan, ovatko juuri mukaan valitut teokset ansainneet paikkansa sadan joukossa. Entä mitä listalta puuttuu? Roll-up-näyttely on toteutettu Tietokirjallisuuden edistämiskeskuksen tuella.

Avajaisten ohjelma

klo 17–17.45 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttelyn esittely ja Jussi T. Lappalaisen haastattelu
Jukka-Pekka Pietiäinen

klo 17.45–18.30 kirjailijahaastattelussa Jouko Kokkonen
Haastattelijana Kaija Vuorio

Lappalainen, Kokkonen ja Pietiäinen ovat haastateltavissa ennen näyttelyn avajaisia.

Kuopiolainen Jussi T. Lappalainen on suomen historian professori emeritus, joka teki työuransa Turun yliopistossa erityisalanaan sota- ja verotushistoria. Hänen suurtyönsä Punakaartin sota 1–2 – Punaisen Suomen historia 1918 on mukana myös Kuortin ja Pietiäisen sadan merkittävän suomalaisen tietokirjan listalla. Tuoreimmissa teoksissaan Lappalainen on keskittynyt Ruotsin kuninkaan Kustaa III:n sotiin.

Jouko Kokkonen on tutkija ja tietokirjailija, joka on kirjoittanut yli 40 tietokirjaa liikunta-, paikallis- ja järjestöhistorian aloilta, muiden muassa Savolaisen osakunnan historian. Kokkosen uusin teos Suomalainen liikuntakulttuuri – Juuret, nykyisyys ja muutossuunnat piirtää kuvan liikunnan ja urheilun suurista linjoista 1800-luvulta 2010-luvulle. Hän on syntyisin Kiuruvedeltä.

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely

Kuopion kaupunginkirjasto, Maaherrankatu 12
18.4.–23.4.2016
Avoinna: ma–pe 10–19, la 10–15
Vapaa pääsy

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Ari Elo | tiedottaja | Suomen tietokirjailijat ry
ari.elo@suomentietokirjailijat.fi | 040 546 0235

Kaija Vuorio | Pohjois-Savon aluevastaava| Suomen tietokirjailijat ry
kaija.vuorio@dnainternet.net | 044 565 6851

_____

Suomen tietokirjailijat ry on maamme suurin kirjailijajärjestö. Se edistää tietokirjallisuutta, jakaa apurahoja ja palkintoja sekä valvoo tieto- ja oppikirjailijoiden tekijänoikeudellisia ja taloudellisia etuja. Yhdistyksellä on yli 3 100 jäsentä.

suomentietokirjailijat.fi | Facebook | Twitter