Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely Hämeenlinnan kaupunginkirjastossa

Suomen tietokirjailijat ry

Julkaistu: 26.01.2016 klo 10:15
Julkaisija: Suomen tietokirjailijat ry

Suomalaisen tietokirjallisuuden merkittäviä teoksia esittelevä näyttely on esillä Hämeenlinnan pääkirjastossa 1.–14.2.2016. Avajaisissa 3. helmikuuta 2016 vieraana tietokirjailija Helena Ruuska. Näyttelyn esittelee Jukka-Pekka Pietiäinen. Vapaa pääsy.

Joel Kuortin ja Jukka-Pekka Pietiäisen teokseen 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa – Abckiriasta Mustaan orkideaan pohjaava näyttely esittelee tietokirjallisuuden eri lajit ja kunkin lajin merkittävät suomalaiset teokset. Roll-up-näyttely on kiertänyt kirjastoissa ympäri Suomen jo toista vuotta. Avajaisten kirjailijavieraana Hämeenlinnan pääkirjastossa tavataan tietokirjailija Helena Ruuska.

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely ei pyri muodostamaan tietokirjakaanonia. Niin näyttelyn kuin sen pohjana olevan teoksen tarkoitus on haastaa katsoja ja lukija pohtimaan, ovatko juuri mukaan valitut teokset ansainneet paikkansa sadan joukossa. Entä mitä listalta puuttuu? Roll-up-näyttely on toteutettu Tietokirjallisuuden edistämiskeskuksen tuella.

Avajaisten ohjelma

klo 17–17.30 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttelyn esittely
Kirjastotori, Jukka-Pekka Pietiäinen

klo 17.30–18.30 kirjailijahaastattelussa Helena Ruuska
Musiikkisali, haastattelijana Jukka-Pekka Pietiäinen

Ruuska ja Pietiäinen ovat haastateltavissa ennen näyttelyn avajaisia.

Kirjailijaelämäkerturi, oppikirjailija ja äidinkielenopettaja Helena Ruuskan uusin teos on viime syksynä julkaistu Eeva Joenpelto – Elämän kirjailija. Se kertoo lukijoiden rakastaman Lohja-sarjan luojan tarinan. Joenpellon elämään mahtui säihkettä ja tunnustuksia, mutta myös suurta tragediaa. Vahvan naisen osa 1900-luvun Suomessa ei ollut aina helppo, ei myöskään kirjallisissa piireissä. Ruuska edellinen teos on vuonna 2012 julkaistu Marja-Liisa Vartio – Kuin linnun kirkaisu. Hänellä on lisäksi pitkä kokemus oppimateriaalien laatimisesta.

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely

Hämeenlinnan pääkirjasto, Lukiokatu 2
1.–14.2.2016
Avoinna: ma–ti 10–20, ke–pe 10–19, la 10–15
Vapaa pääsy

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Ari Elo | tiedottaja | Suomen tietokirjailijat ry
ari.elo@suomentietokirjailijat.fi | 040 546 0235

_____

Suomen tietokirjailijat ry on maamme suurin kirjailijajärjestö. Se edistää tietokirjallisuutta, jakaa apurahoja ja palkintoja sekä valvoo tieto- ja oppikirjailijoiden tekijänoikeudellisia ja taloudellisia etuja. Yhdistyksellä on yli 3 100 jäsentä.

suomentietokirjailijat.fi | Facebook | Twitter