Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Viisi elokuvaa ehdolla R&A:n yleisökilpailun voittajaksi

Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa

Viisi elokuvaa ehdolla R&A:n yleisökilpailun voittajaksi

Julkaistu: 18.08.2016 klo 12:43
Julkaisija: Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa

Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin yleisöpalkintoa tavoittelee viisi elokuvaa, jotka festivaali on valinnut yhteistyössä Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kanssa. Yleisökilpailun voittaja nähdään Kuukauden elokuvana Elokuvateatteri Orionissa marraskuussa.

Cannesin elokuvajuhlien kilpasarjassa häikäissyt italialaisen Nanni Morettin uusi elokuva, MIA MADRE on myös R&A-yleisökilpailuehdokkaana. Draama kertoo keski-ikäisestä elokuvaohjaajasta (Margherita Buy), joka kamppailee eksistentiaalisen elämänkriisin syövereissä samalla, kun kuvaa uutta elokuvaansa ja huolehtii vakavasti sairaasta äidistään.

Brittiläisen veteraaniohjaajan Terence Daviesin SUNSET SONG perustuu Lewis Grawis Gibbonsin klassiseen romaaniin. Skotlantilaisen maanviljelijäperheen tyttären vaikeuksien sävyttämä kasvutarina kerrotaan tinkimättömästi ja silmiä hivelevien kuvien avulla. 1900-luvun alun repaleisiin vuosiin sijoittuva epookki kuvaa nuorta naista velvollisuudentunteen ja intohimon riipivässä ristipaineessa.

Venetsian ja Toronton elokuvafestivaaleilla palkittu EL CLAN kertoo 80-luvulla kauhua ja kuolemaa kylväneen Puccio-klaanin häkellyttävän tarinan. Buenos Airesissa elänyt perhe kidnappasi ja murhasi ihmisiä jatkaen samanaikaisesti näennäisen normaalia perhe-elämää. Argentiinalaisohjaaja Pablo Traperon vaikuttava naisvankilakuvaus Leonera (Lion’s Den) esitettiin R&A-festivaalilla vuonna 2008.

Thomas Bidegain on mies lukuisien R&A:ssakin ravistelleiden elokuvien takaa. Käsikirjoittajana, näyttelijänä, tuottajana ja jopa säveltäjänä ansioitunut Bidegain on kirjoittanut Jacques Audiardin ohjaamat ylistetyt ja palkitut teokset Profeetta, Luihin ja ytimiin ja Dheepan. Nyt Bidegain on ohjannut ensimmäisen pitkän elokuvansa. LES COWBOYS on Ranskan maaseudulle sijoittuva perhedraama kadonnutta tytärtä ja siskoa etsivistä isästä ja pojasta.

Venäläisen Mikhail Mestetskiyn ohjaama RAG UNION kulkee eteenpäin kuin vinksahtanut piripolkka. Joukko nuoria puhkuu anarkistista energiaa ja treenaa vallankumousta varten. Se, minkä puolesta ja millä keinoin kumousta tehdään, ei ole aivan selvää. Elokuva on sekoitus realismia, unta ja fantasiaa eikä synkeiltä slaavilaissävyiltäkään vältytä.

Orionin marraskuun Kuukauden elokuvaa voi äänestää festivaalin ajan, 15.–25.9. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin nettisivuilla osoitteessa kavi.fi/hiffkilpailu. Äänestys päättyy 25.9. klo 12. Voittajaelokuva julkistetaan 25.9. ja esitetään Orionissa viidesti: 12.11., 15.11., 20.11., 23.11. ja 30.11. KAVIn Kuukauden elokuva -sarja esittelee uutta kansainvälistä elokuvaa, joka muuten jää Suomen teattereissa vähemmälle huomiolle. Aikaisempien yleisöpalkinnon voittajiin kuuluu mm. Pawel Pawlikowskin IDA, joka nousi suomalaisten suosikiksi myös laajemmin. kavi.fi/hiffkilpailu

Lisätiedot:
Anna Möttölä (KAVI) / anna.mottola@kavi.fi / 029-5338148

Saija Holm 050 355 82 74 saija@hiff.fi

kavi.fi/hiffkilpailu / kavi.fi/kuukaudenelokuva

Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaali

Suomen suurin ja kaunein elokuvafestivaali järjestetään vuosittain syyskuussa. Kulttuurin ystävät ja kyltymättömät cinefiilit vaeltavat pääkaupunkimme teattereihin luomaan viilenevään syksyyn ainutlaatuista, lämmintä festivaalitunnelmaa. Vuonna 1988 perustettu tapahtuma juhlii elokuvataidetta ja esittelee ennakkoluulottomasti rohkeita, ristiriitaisia ja visuaalisesti häikäiseviä uusia elokuvia.