Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Vanha nainen tekee vahvan paluun Eino Salmelaisen näyttämölle

Tampereen Työväen Teatteri

Vanha nainen tekee vahvan paluun Eino Salmelaisen näyttämölle

Julkaistu: 08.10.2014 klo 14:00
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Moderni klassikko Vanhan naisen vierailu saa ensi-iltansa Tampereen Työväen Teatterissa Eino Salmelaisen näyttämöllä keskiviikkona 15.10.2014 klo 19. Moraalin ja rahan vallan kiehtovaan sylipainiin heittäytyvän näytelmän ohjaa Maiju Sallas.

Väkevässä pääroolissa kostonhimoisena miljardöörinä nähdään Tuire Salenius ja hänen nuoruudenrakastettunaan Ilkka Koivula.

Sveitsiläisen Friedrich Dürrenmattin näytelmä Vanhan naisen vierailu on yksi 1900-luvun draamakirjallisuuden helmistä. Se on vahva, häikäisevän elinvoimainen laatudraama, groteski komedia, joka tarjoilee naurua ja kauhua omalla uniikilla reseptillään. Suomessa peräti 14 ammattiteatteria on ottanut näytelmän ohjelmistoonsa vuosikymmenten saatossa.  Eino Salmelaisen näyttämölle Vanha nainen tekee jo paluun - Eugen Terttulan ohjaus nähtiin siellä vuonna 1963.

Tarinan liikkeellepanevana voimana upporikas nainen saapuu konkurssikypsään synnyinkaupunkiinsa vuosien jälkeen ja yllättää kaikki:

- Minä aion lahjoittaa Güllenille miljardin. Viisisataa miljoonaa itse kaupungille ja toiset viisisataa jaettavaksi kaikkien perheiden kesken.

- Miljardin!

- Yhdellä ehdolla. Annan miljardin ja ostan sillä itselleni oikeutta.

Pian näemme pormestarin, kauppiaan, kirkkoherran, opettajan, lääkärin ja  komisarion kompuroimassa ahneuden ja ihanteiden ristipaineissa. Dürrenmatt on luonut uran myös dekkarikirjailijana, niinpä komediaan upotettu jännitystarina osaa naulita katsojansa penkkiin.

Vanhan naisen vierailun on suomentanut Ritva Arvelo. Teoksen ohjaa Maiju Sallas ja dramaturgina on toiminut Seija Holma. Lavastuksen ja pukujen suunnittelusta vastaa Pirjo Liiri-Majava, valosuunnittelusta Eero Auvinen, äänisuunnittelusta Jarkko Tuohimaa ja koreografiasta Jens Walentinsson.

Rooleissa Tuire Salenius, Ilkka Koivula, Teija Auvinen, Mika Honkanen, Emmi Kaislakari, Janne Kallioniemi, Jyrki Mänttäri, Jaana Oravisto, Matti Pussinen-Eloranta, Tommi Raitolehto, Eeva-Riitta Salo sekä Mika Eerola ja Keijo Kuivanen.

Pressikuvat

http://www.ttt-teatteri.fi/mediagalleria/vanhan-naisen-vierailu-pressikuvat (lisää pressikuvia tulossa 13.10.)

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt

tiedottaja Mika Kauhanen, puh. 050 401 8252, mika.kauhanen@ttt-teatteri.fi