Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Uusia kunniajäseniä Naisjärjestöjen Keskusliitossa

Naisjärjestöjen Keskusliitto

Uusia kunniajäseniä Naisjärjestöjen Keskusliitossa

Nimitys.
Julkaistu: 28.04.2011 klo 13:07
Julkaisija: Naisjärjestöjen Keskusliitto

Satavuotisjuhliaan viettävä Naisjärjestöjen Keskusliitto kutsui kunniapuheenjohtajakseen ministeri Marjatta Väänäsen kevätkokouksessaan 26.4.

Kulttuuri-, opetus- ja sosiaali- ja terveysministerinä toiminut Väänänen oli Naisjärjestöjen Keskusliiton puheenjohtaja vuosina 1972–1981. Hän muisteli kiitospuheessaan naisten asemaa suomalaisen politiikan kentällä. Hän oli laatimassa 1960-luvun alussa mm. mustaa listaa kunnista, joissa ei ollut naisia kunnanvaltuustossa. Marjatta Väänänen totesi, ettei naisia kelpuutettu korkeisiin poliittisiin virkoihin. Hänen mielestään naisten edustus politiikassa on kuitenkin edennyt ja on nyt hyvällä tasolla.

Naisjärjestöjen Keskusliiton kunniajäseniksi kutsuttiin terveyskeskuslääkäri Laura Finne-Elonen (puheenjohtaja vuosina 1997–1999), pankinjohtaja Tuija-Riitta Lindholm (puheenjohtaja vuosina 1994–1996), Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja, varatuomari Leena Linnainmaa (varapuheenjohtaja vuosina 2002–2006) ja pastori Leena Salmensaari (puheenjohtaja vuosina 2004–2007).

Lisätietoja: pääsihteeri Leena Ruusuvuori, p. 09 494 217

Vuonna 1911 perustettu Naisjärjestöjen Keskusliitto on sukupuolten välistä tasa-arvoa edistävien naisjärjestöjen kattojärjestö ja yhteistyöfoorumi. Keskusliitto yhdistää eri alojen toimijoita tavoitteelliseen työhön tasa-arvoisemman yhteiskunnan aikaansaamiseksi ja on kansainvälisesti aktiivinen toimija. Naisjärjestöjen Keskusliittoon kuuluu 62 jäsenjärjestöä, joissa on yhteensä yli 400 000 jäsentä.