Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Teräsmiehet maailmalla – komennusmiesperinteen keruukilpailu jatkuu 29.2.2016 saakka

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 05.03.2015 klo 10:43
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Komennusmiehet ovat oma rotunsa. He työskentelevät poissa kotipaikkakunnaltaan, joskus kauan ja kaukana. Tällainen sopii aivan omanlaisilleen luonteille. Sanalla sanoen komennusmiehet ovat erityisiä. Nykyaikana komennusmies voi olla myös nainen.

Suomalaisten komennusmiesten keski-ikä kasvaa. Raskas työ ei välttämättä houkuttele enää nuoria. Työmaat kansainvälistyvät Suomessakin. Suomalaiset komennusmiehet ovat harveneva joukko. Siksi Teräsmiehet maailmalla -keruukilpailussa halutaan kerätä talteen ne monenkirjavat tarinat ja sattumukset, jotka liittyvät komennusmiesten elämään.

Keruukilpailu on avoin kaikille komennusmiehille, heidän perheenjäsenilleen, ystävilleen, työtovereille, esimiehille ja jokaiselle, jolla on kerrottavaa komennusmiehistä.

Kirjoittamisen apuna voi käyttää seuraavia aihepiirejä:

• Arkista työtä: rutinoitunutta uurastusta, hauskoja sattumia ja kommelluksia, suuria onnistumisia, epäonnen hetkiä ja onnettomuuksia.
  • Maailma muuttuu: uudet työkalut ja työtavat, työkohteet kasvavat, teollisuuskohteet monimutkaistuvat, työmaiden henkilökunta kansainvälistyy, käsinkirjoitetuista komennusmääräyksistä tekstiviestiaikaan, tuntilappujen kuittailuista ATK-raportteihin.
  • Ulkomaan komennukset: matkat, kulttuurierot, yhteydet paikallisväestöön.
  • Asuminen: jumppasalien yhteismajoituksista yhden hengen huoneisiin.
  • Työturvallisuuden kehittyminen: turvallisuuskulttuuri, työkalujen ja työtapojen kehittyminen.
  • Työyhteisö: työtoveruus, ammattietiikka, ikäpolvierot, erikoiset persoonat, naisten tulo työmaille.
  • Toiminta järjestöissä ja yhteisöissä: ammatilliset ja aatteelliset järjestöt, liikunta ja urheilu, edunvalvonta ja lakot.
  • Suullinen perinne: kaskut, tarinat, vitsit, kieli, slangi, sanasto.

Teräsmiehet maailmalla -keruukilpailun järjestävät Metallityöväen liitto, BP Asennus Oy ja SKS.

Keruukilpailussa jaetaan 3 palkintomatkaa, joista yksi arvotaan kaikkien vastaajien kesken, Formula 1:n Italian osakilpailuun Monzassa majoituksineen ja matkoineen. Lisäksi arvotaan kirjapalkintoja. Tulokset julkaistaan Ahjossa kesäkuussa 2016. Keruukilpailun päätuomarina toimii kirjailija Antti Tuuri.

Vastausohjeet: http://www.finlit.fi/komennusmies

Lisätietoja: SKS:n kansanrunousarkisto, p. 0201 131 240, keruu@finlit.fi

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi