Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Syksyn uutuusteos piirtää kuvaa Kalevi Lehtisestä

Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

Syksyn uutuusteos piirtää kuvaa Kalevi Lehtisestä

Julkaistu: 19.08.2014 klo 15:37
Julkaisija: Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

- Armo jää –teos on Kalevi Lehtisen hengellistä ja henkistä perintöä kokoava teos. Kirja ei pyri olemaan elämäkerta vaan ennemmin henkilökuvallisia tunnelmia välittävä koonti niistä teemoista, jotka toistuivat Lehtisen ajattelussa läpi vuosikymmenten, kertoo kirjan toimittanut Päivi Häkkinen.

Häkkinen kahlasi läpi Kalevi Lehtisen lähettäjärenkaalleen neljän vuosikymmenen aikana lähettämät kirjeet sekä keskusteli ahkerasti Leena Lehtisen kanssa.

- Teos pyrkii myös valottamaan Lehtistä persoonana. Suuri yleisö tunsi hänet yksinkertaista armoa julistavana evankelistana ja opettajana. Kuitenkin ihminen on aina enemmän kuin julkisuuteen välittyvä kuva. Lehtisen arkea värittivät taiteelliset harrastukset. Ajatukset saivat usein runomuodon ja hän rakasti klassista musiikkia, Häkkinen kuvailee.

Sillanrakentaja

Häkkisen mukaan kirjetekstien lukeminen jätti tunteen, että Kalevi Lehtisen suurin intohimo oli kuitenkin yhteyden rakentaminen ihmisten välille, erityisesti kristittyjen.

- Teoksen loppusanoissa Leena Lehtinen kiteyttää puolisonsa mentaliteetin: “Kalevilta opin, että katoliset ja ortodoksit ovat veljiämme ja siskojamme, jotka pitää ottaa vakavasti, että Suomi ei ole maailman napa ja että hengelliset johtajat ovat ihmisiä, jotka tarvitsevat tukea ja esirukousta”, Häkkinen siteeraa.

Rauhan puolestapuhuja

Teos on tänä syksynä, sotauutisten keskellä, myös yllättävän ajankohtainen.

- En tiedä kuinka laajasti iso yleisö liittää Kalevi Lehtisen rauhan puolestapuhujaksi, mutta sitä hän kyllä todella oli. Kahlattuani läpi lähettäjäkirjeet neljältä vuosikymmeneltä, havaitsin, että maailmanrauhan saavuttaminen ja sotien lopettaminen oli yksi Kalevin mieltä toistuvasti askarruttava aihe.

Vaikka Kalevin puheista muistetaan usein juuri henkilökohtaiseen uskonelämään johdattaminen ja rohkaiseminen, näki hän kuitenkin vahvasti, että kristinuskon pitäisi vaikuttaa väkevästi ja konkreettisesti myös rauhaan ja väkivallan hillitsemiseen yhteiskunnassa.

- Sielunhoidollisen painotuksen rinnalla kulki vahvana ajatus kristinuskon yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta, Häkkinen toteaa.

Kirjan on julkaissut Kustannus Oy Uusi Tie, s. 104, kovakantinen, esipuhe Olli Valtonen.

Kansanlähetys (SEKL) on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliike ja lähetysjärjestö. Järjestön noin 70 ulkomaantyöntekijää toimivat Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa. He tekevät muun muassa seurakunta-, opetus-, media- ja kirjallisuustyötä sekä toimivat avustus- ja kehitystehtävissä.

Kotimaassa Kansanlähetys toimii 17 piirijärjestön kautta yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa.

Kustannustoiminnasta huolehtii Kustannusosakeyhtiö Uusi Tie.