Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Suomalaiset muotoiluklassikot heräävät eloon Muodon vuoksi -kirjassa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Suomalaiset muotoiluklassikot heräävät eloon Muodon vuoksi -kirjassa

Julkaistu: 18.10.2013 klo 13:40
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Harri Kalhan kirja Muodon vuoksi kertoo suomalaisen designin legendaarisen sankaritarinan. Kertomuksen keskiössä ovat upeat lasi- ja keramiikkaesineet, niiden muotokieli ja muotoilijoiden taiteelliset ihanteet. Kirjan myötä suomalaisen muotoilun kuva paljastuu aiempaa rikkaammaksi ja monitahoisemmaksi.

Suomi nousi toisen maailmansodan jälkeen yhdeksi merkittävimmistä muotoilumaista, syntyi käsite Finnish design. Mikä oli tämän suomalaisen muotoilumenestyksen salaisuus? Miksi tietyt esineet ovat kohonneet ikoniseen asemaan? Mikä näissä muotoiluklassikoissa koskettaa?

Muotoiluklassikot henkivät aikaa, jolloin sisukas valtio nousi sodan raunioista suunnannäyttäjäksi. Kansallinen yhteishenki ja usko kauniimpaan tulevaisuuteen kirjattiin näkymättömänä viestinä aikakauden esineisiin.

Aikalaisestetiikkaa kunnioittavasti kuvitettu Muodon vuoksi esittelee kattavan kokoelman yksityisomistuksessa olevia uniikkiteoksia suomalaisen muotoilun huippuvuosilta. Valtaosaa esineistä ei ole nähty aikaisemmissa julkaisuissa. Kirjan myötä lukija pääsee kurkistamaan liikemies Kyösti Kakkosen kokoelmaan, joka käsittää lähes 8000 designesinettä.

Kirjan kuvituksen on ideoinut Harri Kalha ja teokset kuvannut Niclas Warius. Ulkoasun suunnittelu ja toteutus on Timo Jaakolan käsialaa.

FT Harri Kalha on taidehistorian ja sukupuolen tutkimuksen dosentti Helsingin yliopistossa. Kalha tunnetaan monipuolisena taiteen ja kulttuurin tutkijana, kolumnistina sekä ajankohtaisten näyttelyiden kuraattorina. Hänen teoksiaan ovat muun muassa Tapaus Havis Amanda (SKS 2008), Ihme ja kumma (2012) ja Birger Kaipiainen (SKS 2013), joista viimemainittu on ehdolla tämän vuoden Kanava-tietokirjapalkinnon saajaksi. Kalhalle myönnettiin 2013 muotoilujournalismin Vaasa-palkinto.

Harri Kalha

Muodon vuoksi

Lasin ja keramiikan klassikot

336 sivua, sidottu, neliväri, ovh. 75 €