Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » SKS:n kirjakeväässä suomalaisia arvoja, rivitalon historiaa ja uusi editio Kalevalasta

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 18.11.2014 klo 08:57
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran sähköinen uutuusluettelo on ilmestynyt ja on luettavissa SKS:n verkkokaupan sivuilta www.finlit.fi/kirjat. Luettelo sisältää tiedot teoksista, jotka ilmestyvät tämän vuoden lopulla ja keväällä 2015. Seuraava painettu SKS:n julkaisuluettelo ilmestyy toukokuussa.

Kevään eduskuntavaaleja pohjustaa tammikuussa ilmestyvä Klaus Helkaman yleistajuinen kirja Suomalaisten arvot, joka tutkimustietoon nojaten vastaa mm. kysymyksiin siitä, mikä meille suomalaisille on oikeasti tärkeää ja mitkä arvot ohjaavat toimintaamme. 70 vuotta tammikuussa täyttävä professori Helkama on Suomen keskeisimpiä  arvotutkijoita.

Kalevalan 180-vuotisjuhlavuoden kunniaksi SKS julkaisee helmikuussa teoksen Kalevala ja opas sen lukemiseen. Kirja sisältää Kalevalan tekstin lisäksi havainnollistavaa materiaalia eepoksen henkilöistä ja tapahtumista, useimmin kysytyt kysymykset sekä sanaston ja hakemistot, joiden avulla teos avautuu paremmin nykylukijalle.

Kevään kirjoissa näkyvät myös arkkitehtuuri ja taide. Riitta Nikulan kirjoittama, upeasti kuvitettu Suomalainen rivitalo kertoo ensi kertaa käytännöllisen asumismuodon historian ja nostaa esiin sekä tunnettuja kohteita että vähemmälle huomiolle jääneitä idyllejä eri puolella Suomea.  Teokset pohjoisesta rokokoosta ja tanskalaistaiteilija Vilhelm Hammershøistä liittyvät keväällä avautuviin taidenäyttelyihin.

Tiedekirjauutuuksien aiheita ovat mm. keskiajan orjakauppa Suomessa ja Karjalassa, lastenkirjallisuuden nykytutkimus, vuorovaikutus digitaalisissa teksteissä ja SKS:n historia talvisodasta 2000-luvulle.

Lisätiedot ja arvostelukappaleiden tilaukset:

tiedottaja Minttu Nikkilä, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 180 vuotta sitten. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki