Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » SKS julkaisee itsenäisen Suomen kulttuurihistorian – pääpainona arkiset kokemukset ja muistot

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 12.10.2016 klo 14:21
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ottaa varaslähdön satavuotiaan Suomen juhlintaan. Juuri julkaistu Maamme – Itsenäisen Suomen kulttuurihistoria pohtii, mitä itsenäisyys on kulttuuriselta kannalta merkinnyt. Korkeakulttuurin sijasta kirja keskittyy kuvaamaan, millaista arki ja monenkirjava elämä itsenäisessä Suomessa on ollut.

Kulttuurihistorian professoreiden Marjo Kaartisen, Hannu Salmen ja Marja Tuomisen toimittama Maamme piirtää aikalaislähteitä hyödyntämällä moniulotteisen kuvan siitä, millaiseksi elämä Suomessa on koettu. Kunkin ajan päiväkirjoista, kirjoista, kirjallisuudesta, valokuvista ja mediasta poimitut esimerkit herättävät arkiset muistot ja kulttuuri-ilmiöt henkiin.

Itsenäisyyden aikana lamat ja poliittinen ilmapiiri ovat jakaneet kansaa, mutta sataan vuoteen mahtuu myös monia yhdistäviä muistoja ja sukupolvikokemuksia. Maamme rakentaa kuvan tavoista, joilla yhteisöllisyyttä on rakennettu: kotiseutuaatteesta urheilusankareihin, lauantain toivotuista peruskouluun. Kirja avaa itsenäisen Suomen kulttuuria sanan laajassa merkityksessä: kulttuuriin ovat kuuluneet niin Suomi-Filmin nousu, maaseudun täysihoitolat, rintamamiestalot, Kekkos-kultti kuin leipäjonot.

Kirja alkaa nuoren, sisällissodan repimän valtion tunnelmista ja etenee läpi vuosikymmenten kohti vuotta 2017. Ääneen pääsevät myös Suomessa elävät vähemmistöt ja ulkosuomalaiset.

Kirjan toimittajat Marjo Kaartinen ja Hannu Salmi ovat kulttuurihistorian professoreita Turun yliopistosta ja Marja Tuominen on kulttuurihistorian professori Lapin yliopistossa.

Tutustu kirjan sisällysluetteloon tästä.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Marjo Kaartinen, Hannu Salmi, Marja Tuominen (toim.)
Maamme
Itsenäisen Suomen kulttuurihistoria
494 sivua | SKS 2016

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Marjo Kaartinen, marjo.kaartinen@utu.fi Hannu Salmi, hannu.salmi@utu.fi, Marja Tuominen, marja.tuominen@ulapland.fi