Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Sami Lukkarisen aikakäsitys kerrostuu paksuina öljyväripikseleinä kankaan pinnalle

Galerie Forsblom

Julkaistu: 29.03.2016 klo 09:00
Julkaisija: Galerie Forsblom

Sami Lukkarinen: TimelineSami Lukkarinen
Galerie Forsblom 8.4.–8.5.2016

Avajaiset taiteilijan läsnäollessa 7.4.2016 klo 17.00–19.00

Sami Lukkarinen (s. 1976) maalaa sosiaalisen median profiilikuvia palettiveistä käyttäen, pikseli kerrallaan. Pikselöidyn kuvan toisintaminen öljyvärein edellyttää tarkkaa värianalyysiä, joka alleviivaa valokuvauksen ja maalauksen välistä suhdetta. Maalaamisen rytmi ja varma värinkäyttö mahdollistavat rikkaan pintarakenteen ja pikseleiden kauniin limittyneisyyden. Uudessa näyttelyssä nähdään myös mustavalkoisia teoksia.

Timeline on Lukkarisen henkilökohtaisin näyttely. Toisin kuin aiemmissa näyttelyissään, joissa teokset pohjautuivat muiden sosiaalisessa mediassa julkaisemiin kuviin, Lukkarinen on tällä kertaa julkaissut itse ottamiaan kuvia ja käyttänyt niitä maalausten lähtökohtana. Sarjassa Yhden suhde yhteen (Valtti) taiteilija on valokuvannut oman poikansa kasvamista ja maalannut teokset reaalikokoon valokuvien perusteella.

Profiilikuviin kohdistuvan mielenkiinnon taustalla on muotokuvan merkityksen muuttuminen. Suhteemme kuviin, muotokuviin ja omakuviin on laajentunut sosiaalisen median myötä. Profiilikuvat ovat yleensä ihmisen itsensä ottamia tai vähintäänkin valitsemia. Lukkarinen hakee materiaalinsa sosiaalisesta mediasta, missä hän myös julkistaa kuvat lopullisista maalauksista.

Lukkarinen valmistui Kuvataideakatemiasta 2001. Sittemmin hän on pitänyt useita yksityisnäyttelyitä ja osallistunut ryhmänäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla. Hänen teoksiaan on merkittävissä julkisissa kokoelmissa kuten Kiasman ja Saastamoisen säätiön kokoelmissa. Taiteilija asuu ja työskentelee Helsingissä.

Lisätietoja taiteilijoista ja näyttelyistä
Galerie Forsblom, puh. 09 680 3700
Heli Lukkarinen: heli@galerieforsblom.com, +358 9 680 37011
Martta Soveri: martta@galerieforsblom.com, +358 9 680 37013

Liitteenä olevan teoskuvan tiedot
Sami Lukkarinen
Johanna
Öljyväri kankaalle
240 x 180 cm
Photography ©Jussi Tiainen

I Sami Lukkarinens målningar lagras tidsbegreppet som tjocka oljefärgpixlar i rikliga skikt

Sami Lukkarinen: TimelineSami Lukkarinen
Galerie Forsblom 8.4–8.5.2016

Vernissage i närvaro av konstnären 7.4.2016 kl. 17.00–19.00

Sami Lukkarinen (f. 1976) målar profilbilder på sociala medier med palettkniven, en pixel i taget. Förhållandet mellan fotografi och målning blir framträdande i Lukkarinens noggranna färganalys där den pixlade bilden rekonstrueras som oljemålning. Målningens rytm och den säkra färganvändningen tillåter den rikliga ytans variation och pixlarnas vackra överlappning. I den nya utställningen ses även svartvita verk.

Timeline är Lukkarinens mest personliga utställning. I motsatts till att ha använt andras publicerade bilder, har Lukkarinen publicerat självtagna fotografier på sociala medier som han sedan använt som utgångspunkt för sina målningar. I serien Yhden suhde yhteen (Valtti), har konstnären fotograferat sin egen sons uppväxt och målat verk i realstorlek utgående från sina egna foton.

Intresset för profilbilden härstammar från personporträttens förändrade betydelse. Vårt förhållande till bilder, porträtt och självporträtt har utvidgats med de sociala medierna. Definierande för profilbilden är att den ofta är tagen själv, eller åtminstone vald själv. Lukkarinen hämtar sitt material på sociala medier, där han även publicerar bilder på de slutliga målningarna.

Lukkarinen utexaminerades från Bildkonstakademin 2001 och har sedan dess haft ett flertal soloutställningar samt deltagit i grupputställningar både i Finland och utomlands. Hans verk finns i betydande offentliga konstsamlingar i Finland, som museet för nutidskonst Kiasmas och Saastamoinen-stiftelsens samlingar. Konstnären bor och arbetar i Helsingfors.

Ytterligare information om konstnären och utställningen
Galerie Forsblom, tfn 09 680 3700
Heli Lukkarinen: heli@galerieforsblom.com, +358 9 680 37011
Martta Soveri: martta@galerieforsblom.com, +358 9 680 37013

Information om verket
Sami Lukkarinen
Johanna
Olja på duk
240 x 180 cm
Photography ©Jussi Tiainen

Galerie Forsblom

Vuonna 1977 Turussa perustettu Galerie Forsblom sijaitsee nykyisin Helsingin keskustassa, historiallisesti merkittävässä Suomi-talossa. Vuodessa yli kaksikymmentä vaihtuvaa näyttelyä esittelevä galleria tunnetaan nimekkäistä ulkomaisista taiteilijoistaan. Kotimaista taidekenttää edustavat niin vakiintuneet kuin nuoretkin taiteilijat. Galerie Forsblom on aktiivisin kotimainen galleria kansainvälisillä taidemarkkinoilla osallistumalla vuosittain useille merkittäville taidemessuille.

Galerie Forsblom, som grundades 1977 i Åbo, ligger numera i det historiska Suomihuset mitt i Helsingfors pulserande centrum. Galleriet är känt för sina framstående utländska konstnärer och ordnar ett tjugotal varierande utställningar per år. Det finländska konstfältet representeras såväl av etablerade som av yngre konstnärer. Som det mest aktiva finländska galleriet på den internationella konstmarknaden deltar Galerie Forsblom varje år i flera betydelsefulla konstmässor.

www.galerieforsblom.com

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon