Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Sakari Katajamäestä Aleksis Kiven Seuran puheenjohtaja

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Sakari Katajamäestä Aleksis Kiven Seuran puheenjohtaja

Julkaistu: 16.04.2014 klo 09:45
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Aleksis Kiven Seura valitsi 15.4. uudeksi puheenjohtajakseen toimituspäällikkö Sakari Katajamäen. Puheenjohtajan tehtävästä luopunut professori Anto Leikola jatkaa edelleen seuran johtokunnassa.

Sakaria Katajamäki, 40, on Suomalaisen Kirjallisuuden Seurassa kriittisiä editioita laativan Edith-yksikön toimituspäällikkö. Ensimmäiset kriittiset editiot tehdään Aleksis Kiven tuotannosta. Nummisuutareista ja Kiven kirjeistä on jo ilmestynyt kriittiset editiot, ja seuraavaksi julkaistaan Kiven Kullervo.

Katajamäki kollegoineen on koonnut myös kaikille avoimen sähköisen korpuksen Aleksis Kiven koko tuotannosta. "Monivuotiseen hankkeeseen osallistui yli 30 talkoolaista, joten Kivessä on yhä vetoa", tuore puheenjohtaja Katajamäki kertoo.

1941 perustettu Aleksis Kiven Seura on suomalaisista kirjailijoiden nimikkoseuroista toiseksi vanhin, raumalaisen Hjalmar Nortamo -seuran jälkeen. Kiven seuran perustajajäseniä olivat muun muassa kirjailijat Mika Waltari ja Viljo Kojo, näyttelijät Aku Korhonen ja Tauno Palo sekä säveltäjä Uuno Klami.

Vuodesta 1975 alkaen Aleksis Kiven Seura on myöntänyt vuosittain Eskon puumerkki -mitalin kansalaiselle, joka on osoittanut omaavansa Nummisuutarin Eskolle kuuluvia luonteenpiirteitä, aitoa suomalaista sinnikkyyttä ja itsepäisyyttä. Kuluvan vuoden Esko on kirjailija, kriitikko ja kolumnisti Matti Mäkelä. Aiemmin tunnustuksen ovat saaneet muun muassa Kaarina Hazard, JP Roos, Ilkka Taipale, Seppo Räty ja Veikko Hursti. "Tunnustus tuo kunniaa niin Kivelle kuin saajalleen", Katajamäki kiteyttää.

Tiedustelut: Toimituspäällikkö Sakari Katajamäki, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, etunimi.sukunimi@finlit.fi, puh. 0400 908 056

www.edith.fi

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon