Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Niko Luoma valon, rakenteen ja ajan valokuvaajana

Galerie Forsblom

Niko Luoma valon, rakenteen ja ajan valokuvaajana

Julkaistu: 04.01.2016 klo 09:00
Julkaisija: Galerie Forsblom

Niko Luoma: A Depth Immaculate NIKO LUOMA
Galerie Forsblom 15.1.–7.2. 2016

Avajaiset taiteilijan läsnäollessa 14.1.2016 klo 17.00–19.00

Helsinki Schoolin eturivin taiteilijoihin lukeutuvan Niko Luoman (s. 1970) abstraktit valokuvat ovat vanginneet jo vuosikymmenen ajan valoa ja sen energiaa. Teoksissaan Luoma tarkastelee analyyttisesti valokuvauksen prosessia: tekniikkana hän hyödyntää analogisia menetelmiä ja päällekkäisvalotusta, missä sattumanvarainen yhdistyy symmetrisen geometrian toistoihin ja jatkuvuuteen. Luoman valokuvien keskeisiä teemoja ovat tilan rakenne, erilaiset mittasuhteet ja aika.

Galerie Forsblomilla avautuvassa A Depth Immaculate -näyttelyssään Luoma on kääntänyt katseensa taidehistoriaan. Lähtökohtana on toiminut Pablo Picasson Las Meninas -sarja, missä Picasso abstrahoi ja tulkitsi uudelleen Velásquezin kuuluisaa maalausta Las Meninas. Luoma on omaksunut Picasson menetelmän eristää ja korostaa toistettavien maalausten yksityiskohtia. Näyttelynsä valokuvissa hän tavoittaa Velásquezin, Picasson ja Matissen maalausten dynamiikkaa ja tilallisuutta, mutta valokuvauksen keinoin hän luo teoksiinsa uudenlaisia visuaalisia ja historiallisia kerrostumia. Keskiöön nousee Luomalle tyypillisesti valo, kun taiteilija leikittelee valon synnyttämän tilavaikutelman ja tilan tuoman valon lähteen rajapinnoilla.

Luoman teoksia löytyy merkittävien suomalaisten taidekokoelmien, kuten Nykytaiteen museo Kiasman, Helsingin taidemuseon ja EMMA – Espoon modernin taiteen museon kokoelmien lisäksi useista kansainvälisistä yksityiskokoelmista. Taiteilijalla on ollut lukuisia yksityisnäyttelyitä Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa. Vuonna 2013 hänelle myönnettiin William Thurling -palkinto.

Lisätietoja taiteilijoista ja näyttelyistä
Galerie Forsblom, puh. +358 9 680 3700
Heli Lukkarinen: heli@galerieforsblom.com, +358 9 6803 7011
Martta Soveri: martta@galerieforsblom.com, +358 9 6803 7013

Liitteenä olevan teoskuvan tiedot
Niko Luoma
Self titled adaptation of Maids of Honour (1656/1957)
Archival pigment print, diasec, shadow frame
194 x 156 cm
Photography ©Niko Luoma

Niko Luoma fotograferar ljus, strukturer och tid

Niko Luoma: A Depth ImmaculateNiko Luoma
Galerie Forsblom 15.1.2015–7.2.2016

Vernissage i närvaro av konstnären, 14.1.2015, kl.17.00–19.00

Niko Luoma (f. 1970) hör till de främsta konstnärerna inom Helsinki School. Hans abstrakta fotografier har redan under ett decennium fångat ljus och dess energi. Luoma studerar fotograferingsprocessen analytiskt i sina verk: han använder sig av analoga metoder och dubbelexponering där det slumpmässiga kombineras med den symmetriska geometrins upprepningar och kontinuitet. Centrala teman i Luomas fotografier är rummets disposition, olika skalor, proportioner och tid.

I sin utställning A Depth Immaculate på Galerie Forsblom har Luoma riktat blicken mot konsthistorien. Utgångspunkten är Pablo Picassos serie Las Meninas i vilken Picasso abstraherade och omtolkade Velásquezs berömda målning med samma namn. Luoma har anammat Picassos metod att isolera och framhäva detaljer i målningarna. I sina fotografier lyckas han fånga dynamiken och det rumsliga i Velásquezs målningar samtidigt som han tillför sina verk nya visuella och historiska skikt med fotografins medel. På sitt typiska vis lyfter Luoma ljuset i centrum då han leker med gränsytorna mellan det rumsintryck som ljuset skapar och källan till det ljus som rummet tillför.

Luomas verk ingår förutom i betydande inhemska konstsamlingar, såsom Museet för nutidskonst Kiasmas, Helsingfors konstmuseums och Esbo moderna konstmuseum EMMAs samlingar, även i många internationella privata samlingar. Luoma har haft talrika separatutställningar i Norden och Centraleuropa. År 2013 tilldelades han William Thuring-priset.

Ytterligare information om konstnären och utställningen
Galerie Forsblom, tfn +358 9 680 3700
Heli Lukkarinen: heli@galerieforsblom.com, +358 9 680 37011
Martta Soveri: martta@galerieforsblom.com, +358 9 680 37013

Information om verket
Niko Luoma
Self titled adaptation of Maids of Honour (1656/1957)
Archival pigment print, diasec, shadow frame
194 x 156 cm
Photography ©Niko Luoma

Galerie Forsblom

Vuonna 1977 Turussa perustettu Galerie Forsblom sijaitsee nykyisin Helsingin keskustassa, historiallisesti merkittävässä Suomi-talossa. Vuodessa yli kaksikymmentä vaihtuvaa näyttelyä esittelevä galleria tunnetaan nimekkäistä ulkomaisista taiteilijoistaan. Kotimaista taidekenttää edustavat niin vakiintuneet kuin nuoretkin taiteilijat. Galerie Forsblom on aktiivisin kotimainen galleria kansainvälisillä taidemarkkinoilla osallistumalla vuosittain useille merkittäville taidemessuille.

Galerie Forsblom, som grundades 1977 i Åbo, ligger numera i det historiska Suomihuset mitt i Helsingfors pulserande centrum. Galleriet är känt för sina framstående utländska konstnärer och ordnar ett tjugotal varierande utställningar per år. Det finländska konstfältet representeras såväl av etablerade som av yngre konstnärer. Som det mest aktiva finländska galleriet på den internationella konstmarknaden deltar Galerie Forsblom varje år i flera betydelsefulla konstmässor.

www.galerieforsblom.com

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon