Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Mozartin oopperat tutuksi tunnissa

Mozartin oopperat tutuksi tunnissa

Julkaistu: 23.02.2015 klo 11:16
Julkaisija: Oulu Sinfonia

Oulu Sinfonian Oikotie oopperaan -konsertti on nopea läpileikkaus Mozartin oopperoista. Siinä esitellään itse oopperoiden lisäksi oopperan maailmaa. Yksi Suomen tunnetuimmista musiikkitoimittajista ja -kirjoittajista, Minna Lindgren, on koonnut tämän huumoria sisältävän, noin tunnin mittaisen kokonaisuuden. Hän on myös konsertissa tarinaa eteenpäin vievänä kertojana. Roolihahmoja esittävät sopraano Kaisa Ranta ja baritoni Arttu Kataja.

Kaisa Ranta, vuoden 2006 Lappeenrannan laulukilpailun voittaja, vierailee säännöllisesti solistina Suomen Kansallisoopperassa. Hän on myös hyvin kysytty suurten kirkollisten musiikkiteosten solistiksi. Kotimaan lisäksi hän on konsertoinut Englannissa, Yhdysvalloissa, Tšekissä ja Japanissa.

Arttu Kataja voitti Lappeenrannan laulukilpailun vuonna 2002. Hän on laulanut mm. Suomen Kansallisoopperassa, Savonlinnan Oopperajuhlilla ja Düsseldorfin Deutsche Oper am Rheinissa. Hän on vieraillut myös Hampurin valtionoopperassa. Vuodesta 2006 Kataja on kuulunut Berliinin valtionoopperan solistikuntaan. Yksi hänen kiitellyistä rooleistaan on Mozartin Taikahuilun Papageno.

Noin tunnin mittainen Oikotie oopperaan -konsertti on Madetojan salissa torstaina 26.2. klo 19.

Olavi Sariola

olavi.sariola@ouka.fi