Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Miten jooga valloitti maailman?

Basam Books

Miten jooga valloitti maailman?

Julkaistu: 18.09.2015 klo 09:48
Julkaisija: Basam Books

Onko jooga uskonto? Miksi erilaisia joogamuotoja on niin paljon? Keitä ovat joogamaailman todelliset gurut ja nykyiset rocktähdet? Ensimmäinen suomenkielinen kirja joogan 3500-vuotisesta historiasta vastaa näihin kysymyksiin ja kuvaa joogan matkaa muinaisesta askeettisesta harjoituksesta globaaliksi hyvinvointi-ilmiöksi. Matti Rautaniemen teos Erakkomajoista kuntosaleille kyseenalaistaa yllättävällä tavalla useimmat vallitsevat mielikuvat joogasta.

”Moguliaikana joogit eivät olleet Himalajan erakkoluolissa meditoivia pyhimyksiä, vaan yhteiskunnan laitamilla eläviä, pelkoa herättäviä rosvoja.”

Kun uskontotieteen opiskelija Matti Rautaniemi astui ensimmäisen kerran joogasalille vuonna 2005, hän alkoi ihmetellä, miksi vanhoissa joogateksteissä kuvatut harjoitukset poikkeavat merkittävästi nykyisten joogatuntien ohjelmasta. Tästä alkoi syventyminen joogan filosofiaan ja historiaan. Kävi ilmi, että jooga on muuttanut muotoaan useammin kuin kerran.

Jooga on vuosisatojen saatossa kytkeytynyt uskontoon, magiaan, nationalismiin, ja lopulta kuntoiluun ja pop-musiikkiin. Erakkomajoista kuntosaleille kuvaa joogan vaiheita keskittyen sen historiaa muovanneisiin henkilöihin.

”Monet tutkijat, intellektuellit, seikkailijat ja mystikot sovelsivat joogan tekniikoita ja valmistivat tietä hippiliikkeelle, jonka kautta itämainen mystiikka löysi tiensä nuorisokulttuuriin.”

Syksyllä 2014 Intia nimitti ensimmäisen joogaministerin ja toi joogan valtion virastoihin ja kouluihin. Tämä harmittomalta vaikuttava päätös on osa laajempaa prosessia, jossa jooga toimii hindulaisen identiteettipolitiikan välineenä. Joogan monimutkaista suhdetta uskonnollisiin juuriinsa on selvitelty myös oikeussaleissa. Historiallisen sisältönsä lisäksi Erakkomajoista kuntosaleille luo silmäyksen näihin ajankohtaisiin tapahtumiin ja pohtii, miltä joogan tulevaisuus näyttää.

Kirjoittaja Matti Rautaniemi on valmistunut teologian maisteriksi Helsingin Yliopistosta ja tekee parhaillaan Åbo Akademissa väitöskirjaa joogan historiasta Suomessa. Basam Books on aiemmin julkaissut hänen suomennoksensa D. T. Suzukin ja Erich Frommin teoksesta Zen ja psykoanalyysi (FT Mika Pekkolan kanssa, 2012), sekä Daniele Bolellin kirjasta Luo oma uskontosi (2014). Matti kirjoittaa säännöllisesti palkittuun joogalehti Anandaan.

"Erakkomajoista kuntosaleille on erinomainen tietokirja, joka viettelee vaivatta mukaansa jopa yksilön, jolle jooga ei välttämättä ole tuttua saati läheistä. Vaikka opus sisältää lähes tainnuttavan määrän tietoa joogan eriskummallisesta ja värikkäästä kulttuurihistoriasta, se ei ikävystytä tai harhaile. Erakkomajoista kuntosaleille on syvällinen, sivistävä ja viihdyttävä lukukokemus."

- Toimittaja-tietokirjailija Perttu Häkkinen -

Erakkomajoista kuntosaleille – miten jooga valloitti maailman

Sidosasu: nid, 320 s.

Hinta: 28.00 €

Ilm: 09/2015

Kirjastoluokka: 29.52, 59.33

Lisätietoja: www.basambooks.fi

Arvostelukappaleet: jenni.vehkaluoto@basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.