Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Mistä löytyisi polun pää? Uusi romaani Leena Leskiseltä

Nordbooks

Mistä löytyisi polun pää? Uusi romaani Leena Leskiseltä

Julkaistu: 13.10.2015 klo 10:30
Julkaisija: Nordbooks

Leena Leskinen: Parasta ennen. Romaani.

Parasta ennen kertoo työttömäksi jäävästä Ellasta ja hänen perheestään. Joudutaan kaltevalle pinnalle; perheenjäsenet oirehtivat – varsinkin, kun mies Juha on ollut työttömänä jo muutaman vuoden. Työsuhdeasunto vaihtuu lähiön vuokra-asunnoksi.

Ella huomaa itsessään muutoksia, jotka eivät ole kovin miellyttäviä; hän ajelehtii eikä osaa enää tarttua asioihin entiseen malliin. Ella takertuu nuoren rakastajan ihailuun eikä huomaa suhteen vilpillisyyttä. Lohtua – tai pahaa oloa – tulee myös alkoholista. Aiemmin hyvätuloinen Ella ei ole huomannut ruokaostoksilla ”Parasta ennen, bäst före” -30% -tarroja, mutta nyt elämä kulminoituu noiden neontarrojen ajatukseen. Elämä oli parasta ennen.

Ellan tarina on tragikoominen, vaikka se sisältää ankeutta. Koominen vire tulee yksityiskohdista, dialogista ja ironiasta, jota Ella tuntee kyllä omaa käyttäytymistäänkin kohtaan. Lapset Lauri ja Outi pysyvät kyydissä, mutta tajuavat luonnollisesti enemmän kuin Ella aavistaa.

Parasta ennen kysyy, mitä jää jäljelle, kun kulutukselle rakennettu elämä sortuu? Mistä löytyy uusi alku, uuden polun pää? Kirja julkistettiin Turun kirjamessuilla.

Leena Leskinen on julkaissut WSOY:ltä kaksi nuorten aikuisten romaania ja kaksi novellikokoelmaa (Stella, Huhtikuun puutarha, Eurotarinoita, Espanjalainen juttu) sekä osallistunut novelleillaan useiden äidinkielen harjoituskirjojen ja lukemistojen sisältöihin, mm. Nuoruus NYT! Suomalaisia nykynovelleja. WSOY 2002.

kansikuva (web)

kansikuva (paino)