Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Lue tänään ilmestyneestä Advokaatista: Hallitus vaarantamassa turvapaikanhakijoiden oikeusturvan

Suomen Asianajajaliitto

Julkaistu: 23.06.2016 klo 09:00
Julkaisija: Suomen Asianajajaliitto

Kokenut asianajaja Ville Punto on erikoistunut ulkomaalaisoikeuteen ja avustaa paljon turvapaikanhakijoita. Nyt hän on huolestuneempi kuin koskaan uransa aikana: avoin rasismi on lisääntynyt ja jopa poliitikot saattavat ehdottaa kokoamisleirejä.

– Rajat kiinni -uhoajat ovat tietämättömiä turvapaikkaoikeudesta ja kansainvälisistä sopimuksista. Pakolaisten asia pitää tutkia, eikä heitä voida noin vain palauttaa sinne, mistä tulivat, Punto toteaa Advokaatin haastattelussa.

Punto on huolestunut myös tiukentuneista poliittisista linjauksista, jotka liittyvät niin perheenyhdistämisiin, rajoituksiin oikeudellisen avustajan käytössä kuin lyhennettäviin valitusaikoihin.

– Valitusten täydentäminen jälkikäteen vain pitkittää prosesseja. Todellisuudessa käsittelyajat venyvät siitä syystä, että hallinto-oikeuksilla ei ole riittävästi resursseja, Punto toteaa.

Tuomarit koulunpenkille?

Tuomareilla ei nykyisin ole pakollista täydennyskouluttautumisvelvollisuutta kuten esimerkiksi asianajajilla. Tuomareille ehdotetaankin nyt suunnitelmallisempaa koulutusta, vaikka uuteen tuomioistuinlakiin ei olekaan kirjattu varsinaista koulutuspakkoa. Koulutuksen tarpeellisuudesta vallitseekin suuri yksimielisyys – keinot, ajankohta ja kustannukset sen sijaan jakavat mielipiteitä.

Asianajaja turvaa oikeusvaltion

Asianajaja turvaa oikeusvaltion, mutta onko asianajajia kohta enää saatavilla kasvukeskusten ulkopuolella, pohtii Asianajajaliiton uusi puheenjohtaja Jarkko Ruohola pääkirjoituksessaan. Monilla paikkakunnilla merkittävä osa asianajajista on jäämässä eläkkeellä lähivuosina. Nuoria juristeja pitää saada hakeutumaan asianajajiksi myös yliopistokaupunkien ulkopuolille.

Lue näköislehteä:
Advokaatti 3/2016

Janne Laukkanen, Advokaatin päätoimittaja, puh. 040 588 1925, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi

Suomen Asianajajaliiton lakisääteisenä tehtävänä on säännellä ja valvoa asianajotoimintaa. Asianajajaliitto edistää asianajopalveluiden laatua, kouluttaa ja tukee asianajajia sekä osallistuu aktiivisesti lainsäädännön kehittämiseen. Asianajajaliitto on lailla perustettu julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on lakisääteisiä tehtäviä. Asianajajaliitto ei ole rekisteröity yhdistys, ammattiliitto tai yrittäjäjärjestö. Vain Asianajajaliittoon kuuluva lakimies saa käyttää nimikettä asianajaja.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki