Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Livia Kohnin "Johdatus taolaisuuteen" on kattava ja moderni taolaisuuden käsikirja

Basam Books

Julkaistu: 24.03.2014 klo 13:42
Julkaisija: Basam Books

Dao (tao) merkitsee tietä. Taolaisessa perinteessä daon tarkkaa älyllistä määrittelyä on usein vältetty. Dao voidaan kuitenkin kokea: kaikki taolaisuuden muodot ohjaavat osallistujansa kurinalaiseen henkiseen muuntumiseen, tapahtuu se sitten yksilössä itsessään, yhteisössä tai koko maailmassa. Taolaisuus on monimuotoinen kiinalainen uskontoperinne, joka on leviämässä ja mukautumassa maailmanlaajuisesti.

Taolaisuuden juuret ulottuvat kauas historiaan, ja sen synty on pitkälti hämärän peitossa. Livia Kohn selvittää taolaisuuden varhaishistorian, kehitysvaiheet ja nykytilanteen. Hän esittää johdonmukaisesti taolaisuuden perusperiaatteet ja käy läpi terveysopin, keskeiset harjoitukset, kosmologian ja mytologian, sekä osoittaa yhteydet muihin uskontoihin kuten kungfutselaisuuteen ja zenbuddhalaisuuteen.

Johdatus taolaisuuteen kertoo kiehtovasta taolaisuudesta vankalla tieteellisellä lähestymistavalla ja oppikirjamaisella selkeydellä. Se on olennainen tietopaketti jokaiselle taolaisuudesta ja maailmanuskonnoista kiinnostuneelle.

Livia Kohn on Bostonin yliopiston uskontotieteen ja Itä-Aasian tutkimuksen emeritusprofessori. Hän asuu Floridassa ja vetää taolaisuuteen liittyviä workshopeja, matkoja ja konferensseja. Taolaisuuden lisäksi hänen erikoisalansa on kiinalaiset pitkäikäisyyden menetelmät.

Livia Kohn

Johdatus taolaisuuteen

Alkuteos: Introducing Daoism

Suomentaja: Teemu Suuntamaa

ISBN: 978-952-260-221-3

Nidottu, 494 s.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: Sanni Juvonen, sanni.juvonen@basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.