Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Lehdistötiedote Hämeenlinnan Teatteri

Hämeenlinnan Teatteri

Lehdistötiedote Hämeenlinnan Teatteri

Julkaistu: 18.10.2016 klo 12:28
Julkaisija: Hämeenlinnan Teatteri

Lehdistötiedote 18.10.2016                                                             Julkaisuvapaa heti

Hämeenlinnan Teatterin keväässä nähdään yksi uusi kantaesitys ja yksi jo kulttimaineeseen noussut ensi-ilta sekä runsaasti muuta tarjontaa

Suomi sataa ja tuulee on uutta kotimaista musiikkiteatteria, jonka aiheet on otettu todellisesta elämästä. Näytelmässä pohditaan suomalaisuutta, meidän identtiteettiämme ja tulevaisuuttamme. Näytelmän materiaali on kerätty haastatteluista, työpajoista, sanomalehdistä, kirjallisuudesta ja oikeista elämän tilanteista ja tapahtumista.

Näytelmää on tekemässä vahva joukko ammattilaisia: käsikirjoitus Henna-Maija Alitalo ja Kirsi-Kaisa Sinisalo, musiikin sävellys Petri Tiainen, laulujen sanat Jarkko Martikainen, koreografia Ari Numminen, kapellimestari Antti Paranko ja ohjaus Kirsi-Kaisa Sinisalo.

Näytelmä on saanut Suomi 100 tunnuksen ja päässyt mukaan valtakunnalliseen Taidetestaajat-hankkeeseen.

Suomi sataa ja tuulee kantaesitys 16.2. klo 19  Päänäyttämö

Kevään toinen ensi-ilta on Ingmar Bergmanin kulttimaineen saavuttanut aviodraama Kohtauksia eräästä avioliitosta. Näytelmässä käydään läpi eroprosessin yllättäviä vaiheita.

Kahden rohkean ja taitavan näyttelijän ja juurimusiikin yhteisvoimaan luottava esitys kutsuu katsojat mukaan onnen ja kaipauksen, seksin ja väkivallan, kivun ja hellyyden pyörteeseen.

Ohjaaja suosittelee esitystä kaikille, jotka ovat kiinnostuneita parisuhteesta, kaikille, jotka ovat parisuhteessa, kaikille, jotka harkitsevat eroa parisuhteesta, kaikille, jotka ovat eronneet, kaikille, joita kiinnostaa todellisuudessamme vaikuttava outo ja kuriton voima, jota niin runoudessa kuin kaljabaareissakin kutsutaan rakkaudeksi.

Käsikirjoitus Ingmar Bergman, sovitus Pasi Lampela, ohjaus Samuli Reunanen, kapellimestari Petri Keinonen. Näyttämöllä Liisa Peltonen ja Lasse Sandberg yhdessä The Hämpton Dixiebandin kanssa, jossa soittavat Jussi Harju, Jussi Keinonen ja Petri Keinonen

Kohtauksia eräästä avioliitosta, ensi-ilta 22.2. klo 19, Verstas-näyttämö

Yleisön pyynnöstä Hämeenlinnan Teatterin  ja Riihimäen Teatterin yhteistuotanto Kultalampi jatkaa vielä tammikuussa neljällä lisäesityksellä. Syksyltä jatkavat ohjelmistossa myös tosi tapahtumiin perustuva Kalenteritytöt ja iskelmänsininen Finnhits. Toiverunolaatikko saa toisen osan, sillä kaikki toiverunot eivät mahtuneet ensimmäiseen iltaan.

Tarjonnassa jälleen runsas kattaus vierailuesityksiä.  Ritva Oksanen ja Pedro Hietanen palaavat lavalle tammi-sekä toukokuussa Älä jätä sinua yksin –esityksellä. Linnateatterin Herra Hakkarainen harrastaa –esitys nähdään vielä muutaman kerran. Tutut esitykset Saikkua kiitos!, Parasta ennen ja Palvelija vielä kerran Päänäyttämöllä. Uusina vierailuesityksinä nähdään Takanapuhumisen taito, jossa lavalla Merja Larivaara ja Anu Sinisalo sekä Marian sydän, joka on fiktiivinen henkilökuvaus Maria Jotunista.

Hämeenlinnan Teatteri julkistaa jo nyt syksyllä 2017 tulossa olevan musikaalin.

Naisia hermoromahduksen partaalla – musikaali nähdään Suomessa ensimmäistä kertaa. Perustuu Pedro Almodovarin elokuvaan, teksti Jeffrey Lane, sävellys ja sanoitus David Yazbek, suomennos Mikko Koivusalo, ohjaus Maiju Sallas.

Lisätiedot: Reija Isosuo, markkinointi ja tiedotus, reija.isosuo@hmlteatteri.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon