Miksi joku tunnustaa rikoksen, jota ei ole tehnyt? Miltä oikeusmurhat näyttävät? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaa laulaja, oikeuspsykologi, työelämäprofessori ja tietokirjailija Julia Korkman upean yhtyeensä kanssa Lauluja Rikosrekisteristä -kiertueella ensi syksynä. Mutta mikä sai kokeneen luennoitsijan lähestymään tieteenalaansa musiikillisesta näkökulmasta?
- Esiinnyin aikoinaan nyt valitettavasti jo edesmenneen psykiatri, kirjailija, poliitikko ja jazzpianisti Claes Anderssonin kanssa. Kerran meitä pyydettiin yhdistämään musiikkia ja puheenvuoroja eräässä tilaisuudessa, jonka aiheena oli muisti ja muistaminen. Kun puhujina olivat psykiatri ja oikeuspsykologi niin myös vaikeiden ja traumaattisten tapahtumien muistaminen nousi puheenvuoroissa esille. Puheenvuorojen väliin valitsimme aihepiiriä käsitteleviä kappaleita, kertoo Korkman.
Uudenlainen yhdistelmä sai lämpimän vastaanoton yleisöltä ja kaksikkoa kiiteltiin vuolaasti. Kokemus oli vahva sekä kuulijoille että esiintyjille. Laulujen sanat ja musiikki yhdistyivät puheenvuoroihin tarjoten kuulijoille uusia merkityksiä.
- Vähän ennen Clasin ja minun keikkaa olin ollut suunnittelemassa oikeuspsykologian erikoistumiskoulutusta, jota edelleen johdan. Koulutusta varten nauhoitimme lukuisia asiantuntijavideoita, ja yhdessä näistä psykologian tohtori Katja Björklund kertoi vainoamisesta, aihe josta hän oli väitellyt. Hän käytti videossaan esimerkkinä Policen Every breath you take ja kertoi (järkytyksekseni) kappaleen kertovan vainoamisesta parisuhteen loppumisen jälkeen. Kuten moni muukin, olin kuullut kappaletta kauniina rakkauslauluna. Tämä tuli mieleeni, kun pohdin mahdollisia temaattisia konsertteja, ja aloin pikkuhiljaa listata rikoksia tai rikollisuutta käsitteleviä kappaleita, taustoittaa Korkman.
Samaan aikaan Korkman esiintyi yhdessä kitaristi Aki Haurun ja viulisti Laura Airolan kanssa. Idea sai muusikoilta positiivista vastakaikua ja Hauru päätyi sovittamaan rikoksiin liittyvät kappaleet uudelleen.
- Semmoinen “noir”-fiilis siinä oli alkuajatuksena ja aika nopsaan päätin, että esim. bassona kokonaissoundissa tulisi pääosin toimimaan tuuba tai sousafoni. Ja päässä soi muutenkin tumma torvisoundi, joten siitä mukaan saatiin baritonisaksofoni. Kokonaisuus oli tässä tapauksessa onnellisesti inspiroitunutta hommaa, koska meillä oli vahva lähtöidea kokoonpanon tyylistä ja äänimaailmasta, summaa Hauru.
Yhtyeeseen pyydettiin mukaan Korkmanin ja Haurun lisäksi huippumuusikot Robi de Godzinsky, Joakim Berghäll ja Teemu Mattsson. Konsertissa Korkman siirtyy saumattomasti asiantuntijaroolista laulajaksi. Samoin yhtyeen multi-instrumentalistit vaihtavat suvereenisti soittimesta toiseen musisoiden välillä pianon tai trumpetin, rumpujen tai saksofonin takaa.
Konsertti vie kuulijan faktojen ja musiikin kautta rikosten maailmaan; mm. vääriin tunnustuksiin, lähisuhdeväkivaltaan ja oikeusmurhiin. Puheenvuoroissa käsitellään esimerkiksi rikollisuudelle altistavia tekijöitä, muistin epäluotettavuutta todistajien lausunnoissa ja nähdään, miksi Lisbet Palmen tunnistamisen luotettavuutta miehensä Olof Palmen murhan tutkinnassa on kyseenalaistettu. Synkästä aihepiiristä huolimatta konsertissa saa myös nauraa.
Lauluja rikosrekisteristä-konsertissa kohdataan Suomen historian tunnetuimpia rikollisia ja pohditaan niin vanhoissa rikostapauksissa tapahtuneita virheitä kuin psykopatian ja väkivaltarikollisuuden yhteyksiä. Näiden lisäksi avataan sekä Suomessa että muualla tehtyä oikeuspsykologian tieteellistä tutkimusta, jonka tavoitteena on kehittää oikeusjärjestelmää ja tapaa, jolla ihmisen käyttäytymistä siinä kontekstissa huomioidaan. Korkman on itse tutkijana tarkastellut esimerkiksi silminnäkijöiden luotettavuutta, poliisin tapaa kuulustella rikosuhreja sekä seksuaalirikollisten uusimisriskiä. Hän julkaisi syksyllä 2022 palkintoja ja erinomaisia arvioita niittäneen tietokirjan Muistin varassa - oikeusprosessi ja totuus.
Syksyllä Lauluja rikosrekisteristä konsertti kiertää eri puolilla Suomea monissa konserttisaleissa. Kokonaisuutta on esitetty muutamia kertoja myös heti pandemian jälkeen. Tuolloin konsertit kiehtoivat niin nuorisoa kuin valtakunnan syyttäjiäkin. Syksyllä Lauluja Rikosrekisteristä julkaistaan myös albumina.
- Rikokset kiinnostavat sekä viihteessä että vakavana yhteiskunnallisena aiheena ja tällä luento-musiikki-yhdistelmällä aihetta voi lähestyä sekä faktojen että tunteiden kautta. Siinä missä tieteelliset tutkimukset ja rikostilastot piirtävät isompaa kuvaa faktoista, luovat musiikkikappaleet kuulijalle kokemuksen yksittäisistä ihmiskohtaloista ja ihmisten tunteista, pohtii Korkman.
Luentokonserttikiertue 2024
4.5. Nya Paviljongen, Grankulla
7.9. Espoon kulttuurikeskus, Espoo
12.9. Alandica, Mariehamn
25.9. Kangasalatalo, Kangasala
4.10. Virta-sali, Imatra
25.10. Monikkosali, Nurmijärvi
15.11. Järvenpää-talo, Järvenpää
16.11. TBA, Vaasa
17.11. Raahesali, Raahe
Pidätämme oikeuden muutoksiin. Täydennystä kiertueelle tulossa kevään aikana!
Kiertuetta tukee Koneen säätiö.
Lauluja Rikosrekisteristä - Sånger Från Brottsregistret
Julia Korkman - laulu, puheenvuorot
Aki Hauru - kitara, sovitukset
Teemu Mattsson - trumpetti, piano
Joakim “Jusu” Berghäll - saksofoni, rummut
Robi de Godzinsky - kontrabasso, sousafoni
Julia Korkman - Sånger Från Brottsregistret _credits Teemu Mattsson
Koko: 2,60 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 2983x2048Julia Korkman - Sånger Från Brottsregistret _credits Teemu Mattsson
Koko: 2,60 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 2983x2048
Haastattelupyynnöt:
Julia Korkman
www.juliakorkmanmusic.com
Keikkamyynti:
M. Agency
Margit Ojaniemi
M. Agency toimii laaja-alaisesti tapahtumien, viestinnän ja kulttuurin parissa. Yritys toimii tiiviissä yhteistyössä taiteilijoiden, muusikoiden, levy-yhtiöiden, tapahtumajärjestäjien ja festivaalien kanssa.
M. Agency on kulttuurituottaja Margit Ojaniemen yritys, jonka tavoitteena on tarjota monipuolisia ja luotettavia palveluita musiikin ja kulttuurin tekijöille ja tuottajille.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1