Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » KUUROJEN KULTTUURIJUHLA TUO POHJOISMAIDEN VIITTOMAKIELISET TURKUUN

Kuurojen Liitto

KUUROJEN KULTTUURIJUHLA TUO POHJOISMAIDEN VIITTOMAKIELISET TURKUUN

Kutsu.
Julkaistu: 22.07.2014 klo 11:05
Julkaisija: Kuurojen Liitto

Kuurojen pohjoismaisen yhteisön tämän vuoden suurin tapahtuma, pohjoismaiset kulttuurifestivaalit käynnistyvät ensi viikolla Turussa. Odotettavissa on upea viittomakielisen kulttuurin ja taiteen festivaali, jossa pohjoismaisen kuurojen yhteisön näkemyksiä ja elämyksiä nähdään monen eri taiteenlajin kautta.

Logomossa 30.7.–2.8.2014 järjestettävän festivaalin teemana on Moninaisuus Pohjolassa. Tapahtuman suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö

Kulttuurifestivaali on tarkoitettu kaikenikäisille viittomakielisestä kulttuurista ja taiteesta kiinnostuneille, etenkin lapsiperheille, nuorille ja senioreille. Festivaalin ohjelmisto muodostuu esittävästä taiteesta, luennoista, näyttelyistä, toiminnasta jne. Turkuun odotetaan saapuvan festivaalivieraita runsain mitoin eri puolelta Pohjoismaita.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita festivaalin lehdistötilaisuuteen, joka järjestetään festivaalin avajaispäivänä ke 30.7. klo 10-11 Logomon GOTO 23 -aitiossa. Paikalla haastateltavana mm. festivaalin vastaava Helena Torboli, Kuurojen Liiton hallituksen vastavalittu puheenjohtaja Jaana Aaltonen, kuuroja nuoria edustava turkulainen Noora Karjalainen sekä viime vuonna ensimmäisenä suomalaisena YK:n ihmisoikeuspalkinnon saanut Liisa Kauppinen, joka myös luennoi festivaalilla. Tilaisuudessa kahvitarjoilu.

Festivaalille on median edustajille vapaa pääsy, ilmoittautumiset pressipassia varten festivaalin mediavastaava Tiina Vihralle, yhteystiedot alla. Pressipasseja jaetaan myös lehdistötilaisuudessa.

Festivaalin monipuolinen ohjelma oheistapahtumineen löytyy liitteenä olevasta ohjelmalehtisestä, lisätietoja myös: http://www.kuurojenliitto.fi/Kuurojen-Pohjoismainen-Kulttuurifestivaali-2014/.

Luvassa on siis hieno pohjoismainen tapahtuma, jossa viittomakielisten yhteisö tapaa toisiaan, nauttii kulttuurista ja taiteesta ja vahvistaa omaa moninaista identiteettiään. Festivaaleille ovat lämpimästi tervetulleita myös kaikki viittomakielestä ja hyvästä kulttuurista kiinnostuneet. Avajaiset, päättäjäiset ja luennot tulkataan suomeksi, lisäksi eri ohjelmaosuuksissa on tulkkaus järjestetty.

Tapahtumaan voi ostaa lippuja: www.lippu.fi sekä ovelta ke-pe 30.7.-1.8. klo 9-18 ja la 2.8. klo 9-14.

Tapahtumaa tukemassa ovat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Turun kaupunki. Festivaali toteutetaan yhteistyössä Turun kuurojenyhdistyksen ja Turun Kuurojen Sateenkaariteatterin kanssa. Tapahtuma järjestettiin Suomessa viimeksi 20 vuotta sitten.

tiedottaja Tiina Vihra
Kuurojen Liitto
tiina.vihra@kuurojenliitto.fi
GSM 040 828 1846

Kuurojen Liitto: Kuurojen Liitto on viittomakielisten kuurojen etu-, palvelu- ja asiantuntijajärjestö. Lisätiedot: www.kuurojenliitto.fi

Turun kaupunki: Turku on kiehtova yhdistelmä vanhaa ja uutta. Kaupunki on läpi vuosisatojen saanut ja välittänyt vaikutteita maailmalta koko Suomeen. Nyky-Turku tunnetaan erityisesti kulttuuriin, liikuntaan sekä merellisyyteen liittyvistä tapahtumistaan. Vuonna 2011 Turku toimi menestyksekkäästi Euroopan kulttuuripääkaupunkina ja tapahtumakeskus Logomosta kehkeytyi vuoden myötä kansallisesti ja kansainvälisesti tunnettu konsertti- ja kongressikeskus.