Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Koskettelukirjojen tekijöitä kaivataan lisää

Celia

Koskettelukirjojen tekijöitä kaivataan lisää

Julkaistu: 12.09.2011 klo 08:50
Julkaisija: Celia

Koskettelukirjat ovat värikkäitä, erilaisista tunnusteltavista materiaaleista valmistettuja kuvakirjoja. Celia-kirjaston kokoelmissa on noin 750 koskettelukirjaa, mutta lisää kaivataan koko ajan, sillä kirjat ovat hyvin suosittuja. Vuosittain niitä lainataan lähes 4000 kertaa.

Suurin osa koskettelukirjoista on suuritöisiä, kankaisia uniikkikappaleita, joita Celiaan saadaan lahjoituksena ja opinnäytetöinä. Kuka tahansa voi tehdä ja lahjoittaa koskettelukirjoja Celiaan.

Celia-kirjasto on julkaissut uudistetun oppaan koskettelukirjojen tekijöille. Oppaassa kerrotaan käytännönläheisesti, mitä kirjojen tekemisessä täytyy ottaa huomioon. Painettu opas on tilattavissa Celian verkkosivujen kautta, mistä voi myös ladata oppaan pdf-versiona.

Kirjojen tekeminen soveltuu hyvin esimerkiksi käsityöalan oppilaitosten opiskelijoiden lopputyöaiheeksi tai käsityökerhojen ohjelmaan. Kirjaston kokoelmiin otettavista kirjoista maksetaan pieni materiaalikorvaus. Selkokielisen koskettelukirjan tekijä voi hakea selkokirjallisuuden valtiontukea. Tukia myönnetään kaksi kertaa vuodessa, syksyllä ja keväällä. Tuen myöntämisen edellytyksenä on Celia-kirjaston hyväksymä kirjasuunnitelma. Ensi kevään valtiontukea saadakseen hakijan on esitettävä suunnitelma Celialle viimeistään 10.3.2012.

Apuna ympäröivän maailman tulkitsemisessa

Koskettelukirjat sopivat näkö- ja kehitysvammaisille lapsille ja nuorille 2-vuotiaista alkaen. Ne sopivat myös kehitys- ja monivammaisille aikuisille.

Koskettelukirjan avulla opitaan tulkitsemaan ja hahmottamaan ympäröivää maailmaa. Erilaisten materiaalien – kankaiden, nahan, puun, kivien, muovin ja esineiden – käyttö tuo kosketeltaessa mieleen aidot esineet ja asiat. Kirkkaista väreistä on iloa ja apua heikkonäköisille ja kehitysvammaisille.

Kirjoja eri aiheista

Koskettelukirjoja voi tehdä hyvin monista eri aiheista: Celia-kirjaston kokoelmissa on tunnettuja satuja, jännittäviä seikkailutarinoita ja arjen asioita käsitteleviä kirjoja. Kirjoissa käsitellään myös ihmiselämän askarruttavia kysymyksiä seksuaalisuudesta syntymään ja kuolemaan.

Tilaa painettuja oppaita:

www.celia.fi/tilaa-celian-esitteita

Lataa pdf:

www.celia.fi/koskettelukirjan-tekijoille

Kuvia koskettelukirjoista tiedotusvälineiden käyttöön:

Lastenkirjastonhoitaja Irmeli Holstein, Celia-kirjasto, puh. 050 427 3307, etunimi.sukunimi@celia.fi

Tiedottaja Johanna Kainulainen, Celia-kirjasto, puh. 040 186 9129, etunimi.sukunimi@celia.fi

Mikä Celia? Celia on valtion ylläpitämä erikoiskirjasto, joka tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa kaikille niille, jotka eivät sairauden tai vamman vuoksi voi lukea tavallisia painettuja kirjoja – esimerkiksi näkövammaisille, luki- ja oppimisvaikeuksisille, kehitysvammaisille ja lihastautia sairastaville. Celia tarjoaa asiakkailleen maksutta lainaksi kauno- ja tietokirjallisuutta mm. ääni-, piste- ja elektronisina kirjoina. Lisäksi Celia valmistaa ja myy tai lainaa oppikirjat saavutettavassa muodossa eri koulutusasteille, ja valikoimasta löytyy suurin osa peruskoulun oppikirjoista ja runsaasti lukion oppikirjoja. www.celia.fi