Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kirjeen ja kortin postimaksuluokat yhdistyvät, uudet merkinnät käytössä jo marraskuussa

Posti Group

Julkaistu: 20.09.2016 klo 10:00
Julkaisija: Posti Group

- Marraskuussa julkaistaan ikimerkit kotimaahan, ulkomaille ja joulutervehdykseen

Posti yhdistää kirjeen maksuluokat eli nykyisen 1. ja 2. luokan 1.1.2017. Uudet maksumerkinnät otetaan käyttöön jo 10. marraskuuta, jolloin ilmestyvät tämän vuoden viimeiset postimerkit. Kirjeet ja kortit kotimaahan ja ulkomaille, sekä jatkossa myös joulutervehdys, kulkevat arvonsa säilyttävällä ikimerkillä.

- Nyt myös merkkejä joulutervehdyksiin voi ostaa huoletta, sillä ylijäävät voi käyttää sellaisenaan seuraavan vuoden jouluna, Postin tuotepäällikkö Johanna Rouhe kertoo.

Esimerkkejä marraskuussa ilmestyvistä ikimerkeistä hintoineen:

Kotimaan ikimerkki käy kirjeen ja kortin postimaksuksi 50 grammaan asti Suomessa (ei voi postittaa Ahvenanmaalta).

1,20 euroa*

Vaivaisukkoperinnettä -kotimaan ikimerkki, Alajärvi, Suomen karttaa kuvaava ikimerkintä

Ulkomaan ikimerkki käy Priority-kirjeen ja -kortin postimaksuksi 20 grammaan asti Suomesta ulkomaille (ei voi postittaa Ahvenanmaalta).

1,30 euroa

Punainen tupa -ulkomaan ikimerkki, maapalloa kuvaava ikimerkintä

Joulutervehdyksen ikimerkki käy joulutervehdyksen postimaksuksi 50 grammaan asti Suomessa (ei voi postittaa Ahvenanmaalta). Joulutervehdyksen hinta ja viimeinen postituspäivä ilmoitetaan vuosittain. Määräaikaan mennessä postitetut joulutervehdykset toimitetaan perille jouluksi.

0,90 euroa**

Juokse porosein -joulutervehdyksen ikimerkki, lumihiutaletta kuvaava ikimerkintä

*Hinta vastaa 1. luokan postimaksua vuoden 2016 loppuun saakka.
**Viimeinen postituspäivä jouluksi 2016: 14.12.

Kotimaan 1. ja 2. kirjeluokan yhdistyminen voimaan tammikuussa

Jatkossa kotimaan kirjeen postimerkeissä nähdään Klaus Welpin suunnittelema Suomen karttaa kuvaava ikimerkintä. Ikimerkin hinta on 1,20 euroa eli sama kuin nykyinen 1. luokan postimaksu. Valtaosa kirjeistä on edelleenkin perillä maanlaajuisesti ensimmäisenä arkipäivänä postituksesta.

- Haluamme tehdä tämän mahdollisimman helpoksi asiakkaille. Kaikki 1. ja 2. luokan ikimerkit kelpaavat sellaisenaan myös ensi vuonna kotimaan kirjeen lähettämiseen, Rouhe sanoo.

2. luokan ikimerkkejä ei enää paineta, mutta vanhat merkit myydään loppuun. Kotimaan lähetykset kulkevat 2. luokassa vuoden loppuun asti 1,10 euron postimaksulla (enintään 50 grammaa).

Yrityspuolella Postin sopimusasiakkailla säilyy jatkossakin Priority- sekä Economy-luokat.

Lähetykset ulkomaille edelleen kahdessa luokassa

Ulkomaille lähetetään yhä kahdella kulkunopeudella kulkevia Priority- ja Economy -kirjeitä kansainvälisten postisopimusten mukaisesti. Uusi ulkomaan ikimerkki riittää postimaksuksi kaikkialle maailmaan Priority-kirjeenä kevyimmässä 20 gramman painoluokassa.

Postikortit

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Tutustu Postin verkkokaupassa kaikkiin myynnissä oleviin postimerkkeihin: www.posti.fi/ostoksille.

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 1 650 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 22 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.