Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kirjamessuilla klassikkorunoutta, historiaa ja keskustelua hyvinvoinnista

Basam Books

Kirjamessuilla klassikkorunoutta, historiaa ja keskustelua hyvinvoinnista

Julkaistu: 20.10.2015 klo 11:13
Julkaisija: Basam Books

Basam Books osallistuu Helsingin kirjamessuille osastoilla 6e68 ja 7c51. Tervetuloa tutustumaan kirjoihimme ja tapaamaan kirjailijoitamme. Tänä vuonna kirjailijamme ja suomentajamme keskustelevat messuilla muun muassa klassikkorunoudesta, historiasta ja hyvinvoinnista.

Tärppejä Basam Booksin messuesiintymisistä:

Torstai 22.10.2015

16:00–16:30 Wine Corner

JYRKI VAINONEN

Torni ja kierreportaat - valitut runot

Kattava valikoima William Butler Yeatsin omintakeisia ja moniulotteisia runoja ilmestyy suomeksi! Irlannin kansallisrunoilijan ja Nobel-kirjailijan juhlavuoden kunniaksi julkaistavasta teoksen runot on valikoinut ja kääntänyt Jyrki Vainonen.

Haastattelijana Piritta Maavuori.

Lava-ajan jälkeen Jyrki Vainonen signeeraa Basam Booksin osastolla 7c51.

Perjantai 23.10.2015

15:00–15:30 Katri Vala

AKU KOPAKKALA

Masennus - suuri serotoniinihuijaus

Kuinka masennuksesta tuli kansantauti? Puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä, mutta masennus vain kroonistuu. Kirjassa tutkitaan kriittisesti vallitsevaa lääkekeskeistä hoitokäytäntöä ja esitellään toimivia vaihtoehtoisia hoitomuotoja.

Psykologi Aku Kopakkala johti terveydenhuoltoyritys Mehiläisessä työpsykologian, psykoterapian ja konsultoinnin palveluja 10 vuotta, joista kolme vuotta kuntoutusjohtajana. Mehiläisen tj päätti irtisanoa Kopakkalan kesäkuussa 2014 sen jälkeen, kun tämä oli YLE TV1:n MOT-ohjelmassa viitannut tutkimustuloksiin, joiden mukaan SSRI-lääkkeet eivät sovellu pitkäaikaiskäyttöön ja saattavat jopa olla syynä masennuksen kroonistumiseen.

Haastattelijana Tuomas Kytömäki.

15:30–16:00 Wine Corner

latinistit MAIJA-LEENA KALLELA, YLERMI LUTTINEN, TEIVAS OKSALA

Titus Livius: Karthagon Hannibal Rooman porteilla

Miten toimivat Rooman valtakunnan, antiikin yhdentyneen Euroopan poliitikot, kun karthagolainen Hannibal hyökkäsi Roomaan? Klassiseen historiasarjaan kuuluva teos kuvaa näitä dramaattisia vaiheita, joiden voi nähdä peilaavan myös omaa aikaamme.

Haastattelijana Mili Kaikkonen.

Lava-ajan jälkeen esiintyjät signeeraavat Basam Booksin osastolla 6e68.

Lauantai 24.10.2015

12:30-13:00 Wine Corner

MIRJA KARNA

Neljä valkoista koiraa Santiagon tiellä

Mukaansatempaava romaani vie Valamon luostarin kautta Etelä-Ranskaan Santiagon tien pyhiinvaellukselle. Löytyykö onnellisuus uusista ystävistä, henkisestä kasvusta - vai komeasta munkista? Karna on kävellyt Suomesta Espanjaan vuosina 2013 - 2014.

Karna on kävelijä, luennoitsija ja luova yrittäjä. Hän on kävellyt useita pitkiä vaelluksia eri puolilla Eurooppaa etsien syvää onnellisuutta. Vuonna 2005 Karna näki unen, jossa hänelle annettiin kirjan nimi ¨Julia Bickwilke: Neljä valkoista koiraa.¨Etsittyään vuosia tuloksetta sen nimistä kirjaa, hän oivalsi kävellessään (viimeisin seitsemän kuukauden kävely Suomesta Espanjaan), että hänen pitää kirjoittaa se itse. Haastattelijana Mili Kaikkonen.

Lava-ajan jälkeen Mirja Karna signeeraa Basam Booksin osastolla 7c51.

Sunnuntai 25.10.2015

12:00–12:30 Aino-lava

LIISA KASKI, JANNE MATTILA ja ANTTI NYLÉN

Eläinten älykkyydestä (Gaudeamus) & Eläinten oikeudenkäynti (Basam Books) & Eläimet yhteiskunnassa (Into Kustannus)

Maailma eläimen silmin

Mitä on olla eläin? Onko ihmisellä moraalisia velvollisuuksia eläimiä kohtaan? Mitä eläimet itse ajattelevat tästä kaikesta? Keskustelussa piirretään kaari ihmisen ja eläimen suhteesta antiikin Kreikasta arabien keskiajan kautta nyky-yhteiskuntaan. Haastattelijana Elisa Aaltola.

Gaudeamus / Basam Books / Into Kustannus.

Suomentaja Janne Mattila lava-ajan jälkeen tavattavissa Basam Booksin osastolla 7c51.

13:00–13:30 Katri Vala -lava

MARJO-PAULIINA PAANANEN ja VESA LINNA

Elämän loiste ja hurjuus - kertomuksia entisaikojen Helsingistä ja Viaporista

Helsingin ja Viaporin historia syttyy väreihin. Pääset kurkistamaan satoja vuosia sitten eläneiden kauppiaiden, piikojen ja työläisten kohtaloihin. Kaksoiskaupungin elämä seurapiireineen kuhisee kiihkeänä sotien, tautien ja kuoleman uhan varjossa.

Haastattelijana Mikko Mattlar.

Kirjailijat signeeraavat lava-ajan jälkeen Basam Booksin osastolla 7c51.

Tutustu koko messuohjelmaamme: www.basambooks.fi

Lisätietoja: jenni.vehkaluoto@basambooks.fi

22-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.