Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kalevalasta vuoden kaunein kirja

Kalevalasta vuoden kaunein kirja

Julkaistu: 17.03.2016 klo 11:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Suomen kirjataiteen komitea on valinnut Vuoden 2015 kauneimmaksi kirjaksi Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran julkaiseman teoksen Kalevala ja opas sen lukemiseen. Kirjan graafisen suunnittelun on tehnyt Sanna-Reeta Meilahti.

”Tämä versio kansalliseepoksestamme on arvokas olematta pompöösi ja vähäeleinen olematta kuivakas. Se tuntuu samanaikaisesti sekä perinteitä kunnioittavalta että raikkaalta. – – Näin klassikosta voi karistaa pölyt tyylikkäästi ja olennaista hälventämättä", raati perustelee valintaansa.

Kalevala ja opas sen lukemiseen sisältää eepoksen lisäksi lukijan oppaan, jossa on kaaviot henkilöistä ja juonesta, useimmin kysytyt kysymykset sekä sanasto ja hakemisto. Nykylukijaa palvelevan oppaan on toimittanut Liisa Kaski.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: markkinointikoordinaattori Mirka Vesala, mirka.vesala@finlit.fi, 050 490 0245

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi