Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kahviyrittäjä nosti kahvin arvoonsa

Kahviyrittäjä nosti kahvin arvoonsa

Julkaistu: 30.09.2013 klo 13:45
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Kauppojen sisäänheittotuote kahvi on kokenut uudesti syntymisen. Bulkkituotteesta on eriytynyt pitkälle jalostettu tuoretuotteena ja palveluna myytävä erikoiskahvi. Parhaimmillaan se tarjotaan pöytään designmukissa kauniisti koristeltuna.

Suomeen erikoiskahvit ja coffeeshop -ajatuksen toi 1980-luvun  lopulla suomalaisen kahvisuvun seitsemännen polven edustaja Robert Paulig. Hän korostaa oikean ajoituksen merkitystä yrittämisessä: hyväkin liikeidea voi kuolla, jos se tulee markkinoille liian aikaisin.

– Olin 1980-luvun taitteessa myynyt vetämäni ja suvun omistuksessa olleen Nissenin kahvila- ja kahvikauppaketjun.  Nissen muodosti maamme  ensimmäinen  coffeeshop-ketjun omine leipomoineen ja paahtimoineen. Toimipisteitä oli parhaimmillaan noin 80 ympäri Suomen.

– 1980-luvulla kahvin alennustilasta huolestuttiin maailmanlaajuisesti, sillä kahvia myytiin polkuhinnalla pelkkänä bulkkituotteena. En siis ollut vuosikymmenen lopulla ajatuksieni kanssa yksin, kun seitsemän vuotta Nissenin myymälöiden myynnin jälkeen perustin  Robert´s Coffee –ketjun.  Kahvinviljelijät lähtivät innolla mukaan maailman eri puolilla viriäviin coffeeshop -hankkeisiin, sillä he kokivat nyt saavansa arvostusta työlleen ja arvokkaalle tuotteelleen.

Polvillaan asiakkaan edessä

Toimitusjohtaja Robert Paulig kertoo, että noihin aikoihin tapahtuneen Starbucksin pääkonttoriin suuntautuneen vierailun suurin yllätys oli yrityksen tietokonesali.

– Koneiden avulla seurattiin jokaista kahvilaa ja yrityksessä tiedettiin tarkasti, mikä myy. Kehitysosastolla suunniteltiin uusia tuotteita koko ajan. Starbucksissa oltiin polvillaan kuluttajan tarpeiden edessä, mutta samalla heillä oli asiakkaan raha heti omassa taskussaan. Paahtimotoiminnassahan asiakkaina ovat keskusliikkeet ja maksuajat pitkiä. Toinen merkittävä ero oli asiakkaiden määrä: paahtimoilla muutama keskusliike, kahvilaketjulla jopa miljoonia kuluttajia.
Toimitusjohtaja Pauligin mukaan kahvilakulttuurin nousuun on ollut vaikuttamassa myös kotitalouksien koon pieneneminen. Helsingissä jo puolet talouksista on sinkkutalouksia.

Lue koko artikkeli tästä

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Lisätiedot: Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi | www.editorhelsinki.fi