Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Julkistustilaisuus 6.6.: Nuoruuden sukupolvet ja Oi nuoruus

Nuorisotutkimusseura ry

Julkistustilaisuus 6.6.: Nuoruuden sukupolvet ja Oi nuoruus

Kutsu.
Julkaistu: 08.05.2014 klo 11:53
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

NUORUUDEN SUKUPOLVET

-          elämäkerrallisia näkökulmia nuoruuteen 1920-luvulta nykypäivään

perjantaina 6.6.2014 klo 13–16

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (Hallituskatu 1, Helsinki)

Tilaisuuden järjestää Nuorisotutkimusseura yhteistyössä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kanssa

Mitä nuoruus on merkinnyt eri aikoina ja erilaisissa yhteiskunnallisissa tilanteissa nuoruuttaan Suomessa eläneille? Miten nuoruuttaan muistavat ja siitä kirjoittavat 1900-luvun alussa syntyneet, joiden lapsuus- ja nuoruusvuosia leimasivat pula- ja sotavuodet? Entä toisen maailmansodan jälkeen syntyneet suuret ikäluokat, joita Suomessa usein pidetään ensimmäisenä varsinaisena nuorisosukupolvena – tai 2010-luvun taloudellisen epävarmuuden aikana nuoruuttaan elävät? Onko nuoruuden kokemuksissa myös jotain sukupolvesta toiseen pysyvää?

Tilaisuudessa julkistetaan kaksi Nuorisotutkimusseuran teosta: Nuoruuden sukupolvet -artikkelikokoelma ja kirjoittaja-antologia Oi Nuoruus omaelämäkerrallisia tekstejä nuoruudesta eilen ja tänään. Julkaisujen taustalla on Nuorisotutkimusseuran, Nuoren Voiman Liiton ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran yhteistyössä järjestämä kirjoituskilpailu, jolla kerättiin kaikenikäisten suomalaisten omaelämäkerrallisia kirjoituksia lapsuudesta ja nuoruudesta vuonna 2010. Keruu tuotti kirjoituksia 376 eri-ikäiseltä vastaajalta, jotka ovat syntyneet vuosien 1917 ja 1998 välillä. Oi nuoruus -antologia sisältää valikoiman kirjoituskilpailuun lähetetyistä kirjoituksista. Se avaa kaleidoskooppimaisen näkymän suomalaiseen lähihistoriaan henkilökohtaisina kertomuksina. Monitieteisessä Nuoruuden sukupolvet -artikkelikokoelmassa yhdistyvät nuoriso- ja sukupolvitutkimus, nuoruuden historian tutkimus sekä suomalainen elämäkerta- ja muistitietotutkimuksen perinne.

Tilaisuudessa keskustelevat kokoelman tutkijoista Kaisa Vehkalahti (Nuorisotutkimusseura), Janne Poikolainen (Helsingin yliopisto, talous- ja sosiaalihistoria), Eliisa Kylkilahti (Helsingin yliopisto, kuluttajaekonomia) ja Kimmo Jokinen (Jyväskylän yliopisto, Perhetutkimuskeskus). Kommenttipuheenvuoron pitää Ulla-Maija Peltonen Suomalaisen Kirjallisuuden Seurasta. Lisäksi kuullaan otteita Oi nuoruus -antologian omaelämäkertateksteistä.

Tilaisuudessa on tarjoilu. Ilmoittautumiset 30.5. mennessä.

Tervetuloa!

Julkaistavat teokset:

Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään, toim. Kaisa Vehkalahti ja Leena Suurpää. Nuorisotutkimusverkoston/Nuorisotutkimusseuran julkaisuja 152, 2014. ISBN 978-952-5994-63-6. Nidottu, värikuvitus, n. 280 s., arviohinta 30 euroa.

Oi nuoruus. Omaelämäkerrallisia tekstejä nuoruudesta eilen ja tänään, toim. Kaisa Vehkalahti ja Essi Jouhki. Nuorisotutkimusverkoston/Nuorisotutkimusseuran julkaisuja 154, 2014. ISBN 978-952-5994-66-7. Nidottu, värikuvitus, n. 210 s., arviohinta 28 euroa.

Tilaukset lähempänä tilaisuutta Nuorisotutkimusverkoston verkkokaupasta: www.nuorisotutkimusseura.fi/catalog.

Ennakkotilaukset ja arvostelukappaleiden tilaukset: tilaukset@nuorisotutkimus.fi

Kirjan sisällysluettelo: http://www.nuorisotutkimusseura.fi/nuoruuden-sukupolvet/sisallys

Kaisa Vehkalahti, tutkijatohtori, Nuorisotutkimusverkosto, kaisa.vehkalahti@nuorisotutkimus.fi, puh. 050 491 1746

Leena Suurpää, tutkimusjohtaja, Nuorisotutkimusverkosto, leena.suurpaa@nuorisotutkimus.fi, puh. 050 543 8251

Nuorisotutkimusseura ry on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.