Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan - näytelmä tilattavissa teatteri Kumbesta

Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan - näytelmä tilattavissa teatteri Kumbesta

Julkaistu: 30.11.2015 klo 10:34
Julkaisija: Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

Tervehdys Teatteri Kumbesta!

Saamme päivittäin lukea huolestuttavia uutisia maailmalta. Rasismi ja
vähemmistöryhmien kohtaamat ennakkoluulot ovat vakiaiheita tämän päivän
uutisissa.

Vaikka toisen maailmansodan kauhuista on kulunut jo 70 vuotta, ovat sen
nostattamat kysymykset yhä ajankohtaisia. Miten kristityn pitäisi taistella
pahaa vastaan ja kuinka seistä sen takana, mihin uskoo?

Näitä teemoja käsitellään Teatteri Kumben esityksessä Hyvyyden voiman
ihmeelliseen suojaan - näytelmä Dietrich Bonhoefferista. Käsikirjoittaja
Nina Linnovaaran ja näyttelijä Antti Sevannon voimakas produktio
vavahduttaa viemällä 40-luvun saksaan, selliin numero 92.

Teatteri Kumbe on valmistanut tunnin mittaisen  esityksen, joka puhuttelee
ja ravistelee nykypäivän ihmistä, meitä jokaista. Lue lisää oheisesta
tiedotteesta.

Näytelmä sopii loistavasti esimerksiksi matalan kynnyksen -iltaan, jonne voi
kutsua uusia ihmisiä. Yhtälailla se voi toimia ajatusten virittäjänä
työntekijöiden kokoontumisessa kuten virkistys- tai
ideointipäivässä.

"Vaikeneminen pahuuden edessä on sekin pahuutta. Puhumattomuus on sekin
puhumista. Toimimatta jättäminen on sekin toimintaa."
-Dietrich Bonhoeffer-

Siunattua adventinaikaa sinulle!
Teatteri Kumbe

TEATTERI KUMBE

HYVYYDEN VOIMAN IHMEELLISEEN SUOJAAN

Näytelmä Dietrich Bonhoefferin elämästä

Käsikirjoitus: Nina Linnovaara Ohjaus: Antti Sevanto

Esitys: Antti Sevanto & Nina Linnovaara Kesto: n. 1h

Lisätiedot ja varaukset: Antti Sevanto 040-5548986,

antti.sevanto@teatterikumbe.fi

Toisen maailmansodan päättymisestä tuli huhtikuussa 2015 kuluneeksi seitsemänkymmentä vuotta. Vain muutama päivä ennen sodan päättymistä saksalainen pastori Dietrich Bonhoeffer hirtettiin Flossenbürgin kes- kitysleirillä.

Bonhoeffer tunnetaan kristillisen kirkon marttyyrina ja kriitikkona. Kun natsit nousivat Saksassa valtaan vuon- na 1933, Bonhoefferista tuli yksi vastarintaliikkeen avainhenkilöistä.

Kun Bonhoeffer auttoi neljäätoista juutalaista pakenemaan Sveitsiin, hänet vangittiin. Hän oli pienellä panoksellaan mukana myös Hitleriä vastaan suunnatussa salamurhayrityksessä.

Nina Linnovaaran näytelmä kertoo Bonhoefferin viimeisistä kuukausista vankeudessa. Näytelmä käynnistyy, kun Bonhoefferista kiinnostunut kirjailija saapuu vankilaan kirjoittamaan näytelmää ja etsimään vastauksia häntä vaivaamiin kysymyksiin. Olisiko kirjailija itse kyennyt vastustamaan natseja tai kuolemaan vakaumuk- sensa tähden?

Kirjailija saa seurata, miten Bonhoeffer kirjoittaa ystävilleen ja perheelleen, analysoi Saksassa vallitsevaa ti- lannetta, kirkon velvollisuuksia sekä yksilön vastuuta. Vankilassa syntyi myös kihlatulle kirjoitettu runo, joka tunnetaan virtenä 600: Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan.

Bonhoefferin ajatukset hämmästyttävät ajankohtaisuudellaan. Yhä tänäänkin etniset ristiriidat repivät maail- maa. Vielä ei ole tarpeeksi opittu menneisyyden kauhuista. Vielä tarvitaan evankeliumin sanomaa rakkaudesta, joka murtaa kansojen väliset muurit. Vielä tarvitaan ihmisiä, jotka kertovat tätä sanomaa.

“Tämä näytelmä on kertomus vapaudesta vankeuden keskellä ja Jumalan sanan valosta pimeyden keskellä.

Se on tarina

oikeudesta ja vääryydestä, valinnoista ja seurauksista.

Se on tarina

armosta sekä toivosta,

joka taistelee eikä sammu.”

INFO:

Teatteri Kumbe on vuonna 1994 perustettu kristillinen kiertueteatteri ja se toimii yhteistyössä Suomen Lähetysseuran kanssa. Teatterin nettisivut osoitteessa: www.teatterikumbe.fi

Antti Sevanto on näyttelijä, ohjaaja, Teatteri Kumben perustaja ja taiteellinen johtaja sekä suomalaisen kristillisen teatterin uranuurtaja.

Nina Linnovaara on käsikirjoittaja ja kirjailija, joka työskentelee nykyisin lyhytelokuvan parissa. Hänen tuotantoonsa kuuluu myös lastenkirjoja. Hän on aiemmin työskennellyt yhdeksän vuotta Salatut elämät –televisiosarjan käsikirjoittajatiimissä.

Lisätiedot ja varaukset:
kumbeteatteri@gmail.com
Antti Sevanto: 040-5548986

Kuvia käyttöönne alla olevassa linkissä. Kuvat Jussi Häkkinen

Kustannusosakeyhtiö Päivä Oy sekä Kustannus Oy Uusi Tie ovat julkaisseet Dietrich Bonhoefferin bestseller- elämäkerta Bonhoeffer – Pastori, marttyyri, näkijä, vakooja -teoksen suomen kielellä. Maineikkaan amerikkalaisen elämäkerturin, Eric Metaxasin teos oli vuoden 2011 New York Times´n bestseller-listan kärjessä. Lue lisää: http://www.nettikirjakauppa.com/bonhoeffer-pastori-marttyyri-nakija-vakooja.html

Nina Linnovaaran haastattelu Uusi Tie -lehdestä 47/19.11.2015 tai nettilehdestä (verkkolehden tilaajille): http://uusitie.com/nina-linnovaara-uskoo-avautuviin-ikkunoihin/

Uutinen Bonhoefferin monologin pilottinäytöksestä Hyvinkäällä on julkaistu Uusi Tie -lehdessä 42/15.10.2015.

Kansanlähetys (SEKL) on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliike ja lähetysjärjestö. Järjestön 68 ulkomaantyöntekijää toimivat Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa. He tekevät muun muassa seurakunta-, opetus-, media- ja kirjallisuustyötä sekä toimivat avustus- ja kehitystehtävissä.

Kotimaassa Kansanlähetys toimii 17 piirijärjestön kautta yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa.

Kustannustoiminnasta huolehtii Kustannusosakeyhtiö Uusi Tie.