Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Helsingin vanhat vähemmistöt, oleellinen osa pääkaupunkia - luentosarja

Helsinki-Seura

Helsingin vanhat vähemmistöt, oleellinen osa pääkaupunkia - luentosarja

Julkaistu: 28.10.2014 klo 08:00
Julkaisija: Helsinki-Seura

Helsinki-Seura täyttää tänä vuonna 80 vuotta!

Juhlavuoden kunniaksi seura järjestää yhdessä Kansallisarkiston kanssa luentosarjan otsikolla: Helsingin vanhat vähemmistöt, oleellinen osa pääkaupunkia.

Luentosarjassa käsitellään kiintoisalla tavalla kansallisia vähemmistöjä. Helsingin monikulttuurisuus on läpi sen historian ollut vahva osa kaupungin identiteetin muodostumista. Helsinki ei ole koskaan ollut yhden kansallisuuden kaupunki, vaan se on muovaantunut monikansalliseksi keskittymäksi, mikä kehitys jatkuu voimakkaana edelleen.
Jokaista luentokertaa varten on esillä pieni, viikon teeman mukainen arkistonäyttely. Helsinki-Seura myy myös julkaisujaan luentojen yhteydessä.

Paikka: Kansallisarkiston vanha tutkijasali. Osoite Rauhankatu 17.

Luentoaikataulu keskiviikkoisin (kaikki luennot alkavat kello 17:00):

15.10. Venäläiset: FT Veronica Shenshin

22.10. Juutalaiset: VTT Laura Ekholm

29.10. Saksalaiset: FT Annette Forsén

5.11.   Romanit: Suomen ja Pohjoismaiden historian professori Panu Pulma

12.11. Tataarit: Kunniapuheenjohtaja Okan Daher

19.11. Helsingin uudet vähemmistöt: Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri

Maineikas Helsinki-Seura on perustettu vuonna 1934. Seura puolustaa Helsingin kulttuurihistoriallisia ja kaupunkikuvaan vaikuttavia arvoja. Se seuraa kaupunginhallinnon toimintaa olennaisissa kaupunkiympäristön kehittymistä koskevissa kysymyksissä. Seurannan erityisenä kohteena on kaupunkisuunnittelu. Helsinki-Seura antaa tarvittaessa suunnitelmista lausuntoja tai ottaa muuten kantaa. Seura julkaisee Helsingin historiaa käsittelevää kirjallisuutta, järjestää luentosarjoja ja muita yleisötilaisuuksia.

Esimerkki Helsinki-Seuran toiminnasta:
Seuran esityksestä ryhdyttiin viettämään suosittua Helsinki-päivää kaupungin perustamisen vuosipäivänä 12.6.

Lue lisää toiminnasta tai liity jäseneksi osoitteessa: www.helsinkiseura.fi.