Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » DocFilm Helsinki – Matka kaupungin muistiin -näyttely avautuu marraskuun 18. päivä

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Julkaistu: 02.11.2015 klo 09:56
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Elävien kuvien Helsinki täyttää 110 vuotta. Näyttely DocFilm Helsinki esittelee pääkaupungin elämänmenoa aina 1910-luvulta lähtien. Dokumenttielokuvaajien vaellus jatkuu edelleen: asemilla ja kotikaduilla, yhteisöissä ja yksinäisyydessä.

Näyttelyssä on neljä teemaa. Galleriaan rakennetun DocFilm Helsinki -elokuvateatterin sisältö tutustuttaa dokumenttielokuvan historiaan tekemällä tutuksi elokuvaajat ja heidän yhtiönsä. Kohtaamiset-teema tuo näkyville vierailevat tähdet ja julkisuuden henkilöt, nuo kameroiden ikuisesti rakastamat kohteet.

Muutos kohdistaa katseen Helsingin rakentamiseen ja kadonneeseen kaupunkiin: lähiöt nousevat, vanhat korttelit katoavat, eikä kaupunki ole koskaan valmis. Neljännen teeman ytimessä on Suomen elokuvatuin katu Mannerheimintie, entinen Heikinkatu. Valtakunnan pääkatu on todistanut niin merkkihenkilöiden marssia kuin tavallisten kaduntallaajien elämää.

Näyttely koostuu valokuvista, julisteista ja elävästä kuvasta. Filmintekijöistä esillä ovat muun muassa Jörn Donner, Lasse Naukkarinen, Risto Jarva ja Ville Suhonen.

Koulukino on koostanut näyttelyyn oheismateriaalia kaikille kasvattajille, perheille ja koululuokille. Tiedossa on myös erityisiä elokuvailtoja, joissa nykyohjaajat esittelevät dokumenttejaan.

Näyttelyn toteuttaa Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) yhteistyössä Virka-gallerian kanssa. KAVIn tutkijat Ilkka Kippola ja Jari Sedergren julkaisivat tänä syksynä kirjan Dokumentin utopiat. Suomalaisen dokumentti- ja lyhytelokuvan historia 1994–1989 (SKS 2015).

DOCFILM Helsinki – Matka kaupungin muistiin
18.11.2015–31.1.2016
Kaupungintalon Virka-galleria, Sofiankatu 1, Helsinki
Avoinna ma-pe 9–19 ja la-su 10–16.
Vapaa pääsy

www.kavi.fi/DocFilmHelsinki
www.virka.fi

Lisätiedot:
Viestintäassistentti Marjo Pipinen, KAVI
marjo.pipinen@kavi.fi, puh. 0295 338 021

Näyttelysuunnittelija Soile Pietilä, Virka-galleria
soile.pietila@hel.fi ja 09 310 25347

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki