Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » AVEK palkitsi kaksitoista ideaa cd²-kilpailussa

AVEK

AVEK palkitsi kaksitoista ideaa cd²-kilpailussa

Julkaistu: 11.02.2014 klo 08:50
Julkaisija: AVEK

Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK palkitsi kaksitoista luovan alan sisältöideaa perjantaina 7.2.2014 järjestetyssä cd²-tapahtumassa Helsingissä.  Palkituille myönnettiin 2 500 euroa hankkeiden jatkokehittelyä varten. Yksi palkituista hankkeista sai lisäksi 2500 euron tunnustuksen parhaasta pitchauksesta.

Luovien alojen ja digitaalisten sisältöjen osaajille suunnatussa cd²-pitchauskilpailussa noin 50 osallistujaa esitteli tuote- ja palveluideoitaan. Pitkän linjan asiantuntijoista koostuneet tuomaristot kuulivat ideoita muun muassa esittävien taiteiden, muotoilun, musiikin, pelien, ohjelmistojen ja monenlaisten kulttuuripalveluiden taitajilta. Kilpailijoilla oli 5 minuuttia aikaa kertoa eli ”pitchata” ideansa, jonka perusteella tuomaristo valitsi palkittavat sekä loppukilpailussa parhaan pitchauksen palkinnosta taistelleet ideat.

Vuoden 2014 cd²-tapahtumassa yhdistyivät toista kertaa c² ja d² -kilpailut, jotka ovat osa AVEKin DigiDemo- ja CreaDemo-rahoitusohjelmia, ja jotka perustuvat opetus- ja kulttuuriministeriön määrärahoihin. c² tarjoaa väylän luovan alan yritysten ja kulttuurialan ammattilaisten tuotekehityshankkeisiin, joissa etsitään uusia tuote- tai palveluinnovaatioita. d² painottaa erityisesti digitaalisiin kanaviin tehtäviä kulttuurisia sisältö- ja palveluideoita.

Tapahtuman yhteydessä järjestettiin miniseminaari, jossa puhujana oli Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun tutkija Essi Pöyry, joka antoi vinkkejä luovan alan innovaatioiden myyntiin. Lisäksi seminaarissa kuultiin kaksi case-esimerkkiä digitaalisten sisältöjen ja muotoilun aloilta. Fisher King Productionsin Nymfit-fantasiadraamasarjaaesitteli sarjan luoja, ohjaaja ja käsikirjoittaja Miikko Oikkonen. Agit-Cirk-ryhmän ja Treeform Oy:n yhteistä KomsioDome-projektia esitteli Treeformista Maxim Narbrough.

cd² -kilpailun finaali kuvattiin ja finalistien pitchausvideot julkaistaan helmikuun lopulla AVEKin verkkosivuilla www.kopiosto.fi/avek.

Päivän aikana jaettiin seuraavat palkinnot:

Paras pitchaus -palkinto á 2 500 €:

Arttu Volanto: Blast from the Past.

cd²-palkitut á 2 500 € satunnaisessa järjestyksessä:

Arttu Volanto: Blast from the Past

Katja Meriläinen: DIY Showroom

Aarne & Antti Kempas: Liikuntakortisto

Maiju Laitanen & Vicente Vial: Sampoa etsimässä -mobiili/tietokonepeli

Juha Koivisto: Valokytkin

Delicode Oy: Z Vector.

Janne Asikainen: EWÄS

Lauri Lemmenlahti: Valopilleri

Lassi Laitinen ja Tuukka Kingelin: Uploud Audio Michelin Guide

Terhi Pölkki: Terhi Pölkki Design

Teemu Ruotsalainen: Project Papillion

Frans Tihveräinen: Himmee Creative

Lisätietoja antavat:

Hanna Kosonen, cd²-tapahtuman tuottaja, puh. 040 7171 114, hanna.kosonen(a)diges.info

Lisätietoja saa myös AVEKin toimistosta, puh. 09 4315 2350.

Tekijänoikeusjärjestö Kopioston yhteydessä toimiva Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK tukee tekijänoikeusvaroilla audiovisuaalista kulttuuria. Varat ovat pääasiassa peräisin hyvitysmaksusta, jota peritään muun muassa dvd-levyistä ja digitaalisista videotallentimista. AVEK myöntää tukea elokuvan eri lajityyppien kehittelyyn ja kulttuurivientiin, audiovisuaalisen alan tekijöiden jatko- ja täydennyskoulutukseen sekä festivaalien ja tapahtumien järjestämiseen. Lisäksi AVEK myöntää tukea lyhyt-, dokumentti- ja animaatioelokuvien sekä mediataideteosten tuotantoon.

Opetus- ja kulttuuriministeriön DigiDemo- ja CreaDemo-määrärahoista tukea myönnetään kulttuuristen sisältöjen ja kulttuuriyrittäjyyden kehittämiseen.