Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Alfred Döblinin

Alfred Döblinin

Julkaistu: 10.04.2014 klo 12:03
Julkaisija: Basam Books

Alfred Döblinin (1868-1957) Erään rentukan murha ja muita kertomuksia on kiehtovan groteski yhdentoista novellin sarja rakkauden alistavuudesta ja inhimillisestä kärsimyksestä. Novellien päähenkilöt ovat antisankareita, joiden on vaikea selviytyä arkipäivästä. Kirjailija kuljettaa heitä arvaamattomiin, ennenkuulumattomiin ja sattumanvaraisiin tapahtumiin. Missä vain voi tapahtua mitä vain!

Döblinin tyylille on ominaista kerroksellisuus, tarinoiden näkökulmien ja kohtausten nopea vaihtelu sekä tiukan asiallisuuden ja surrealismin sekoittuminen. Hänen mieltymyksensä ristiriitoja ja polemiikkia kohtaan ilmenee jo tässä ensimmäisessä novellikokoelmassa: se on täynnä yhteiskunnallista satiiria ja ivailevaa huumoria. Döblin itse sanoi viihtyneensä kaikista parhaiten mielisairaalaympäristössä, mistä voikin aistia tunnelmia teoksen novelleissa.

Döblinin tunnetuin teos lienee vuonna 1929 julkaistu Berlin Alexanderplatz, joka kuuluu saksankielisen kirjallisuuden klassikoihin ja josta tehtiin sekä elokuva että televisiosarja. Bertolt Brecht arvosti Döbliniä: ”Pidän hänen teoksiaan nautinnon ja opetuksen aarreaittana ja toivon, että omat työni sisältävät löytöjä niistä.” Döblin oli esikuvana monille muillekin kirjailijoille, aina Wolfgang Koeppenista Günter Grassiin ja Ingo Shculzeen.

Alfred Döblin

Erään rentukan murha ja muita kertomuksia

Alkuteos: Die Ermordung einer Butterblume

Suomentaja: Marja Wich

ISBN: 978-952-260-212-1

Sidottu, 149 s.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: Sanni Juvonen, sanni.juvonen@basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.