Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely Pyhäjoen kunnankirjastossa – Avajaisissa 5.10. vieraana Katariina Vuori

Suomen tietokirjailijat ry

Julkaistu: 22.09.2016 klo 09:00
Julkaisija: Suomen tietokirjailijat ry

Suomalaisen tietokirjallisuuden merkittäviä teoksia esittelevä näyttely on esillä Pyhäjoen kunnankirjastossa (Ruukintie 1) ajalla 5.10.–4.11.2016. Avajaisissa keskiviikkona 5. lokakuuta vieraana on tietokirjailija Katariina Vuori. Näyttelyn esittelee Jukka-Pekka Pietiäinen.

Joel Kuortin ja Jukka-Pekka Pietiäisen teokseen 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa – Abckiriasta Mustaan orkideaan pohjautuva näyttely esittelee tietokirjallisuuden eri lajit ja kunkin lajin merkittävät suomalaiset teokset. Roll-up-näyttely on kiertänyt Suomea jo yli kaksi vuotta.

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely ei pyri muodostamaan tietokirjakaanonia. Niin näyttelyn kuin sen pohjana olevan teoksen tarkoitus on haastaa katsoja ja lukija pohtimaan, ovatko juuri mukaan valitut teokset ansainneet paikkansa sadan joukossa. Entä mitä listalta puuttuu? Roll-up-näyttely on toteutettu Tietokirjallisuuden edistämiskeskuksen tuella.

Avajaisten ohjelma keskiviikkona 5.10.2016

klo 17.00–17.30
NÄYTTELYN AVAJAISET
Jukka-Pekka Pietiäinen esittelee 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttelyn.

klo 17.30–18.15
TIETOKIRJAILIJAVIERAANA KATARIINA VUORI
Jukka-Pekka Pietiäinen haastattelee tietokirjailija Katariina Vuorta.

Vuori ja Pietiäinen ovat haastateltavissa ennen näyttelyn avajaisia.

Katariina Vuori on oululainen toimittaja ja tietokirjailija, jonka tuoreimmassa teoksessa Joulumerkkikodin lapset (2016) palataan tuberkuloosin aikaan 1930-luvun Suomeen. Vuori on kirjoittanut myös teoksen Kourallinen tabuja – Kertomuksia itsemurhasta (2014, yhdessä Jonna Pulkkisen kanssa) sekä useita erilaisia ruoka- ja keittokirjoja.

Jukka-Pekka Pietiäinen on Helsingin yliopiston Suomen historian dosentti ja Suomen tietokirjailijat ry:n toiminnanjohtaja. Hän on kirjoittanut 13 kirjaa Suomen historian eri aloilta.

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely
Pyhäjoen kunnankirjasto, Ruukintie 1, Pyhäjoki
5.10.–4.11.2016
Aukiolojat: ma ja to klo 11–16, ti–ke ja pe klo 11–20

Vapaa pääsy

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jukka-Pekka Pietiäinen | Toiminnanjohtaja | Suomen tietokirjailijat ry
jukka-pekka.pietiainen@suomentietokirjailijat.fi | 050 543 9891

_____

Suomen tietokirjailijat ry on maamme suurin kirjailijajärjestö. Se edistää tietokirjallisuutta, jakaa apurahoja ja palkintoja sekä valvoo tieto- ja oppikirjailijoiden tekijänoikeudellisia ja taloudellisia etuja. Yhdistyksellä on yli 3 100 jäsentä.

suomentietokirjailijat.fi | Facebook | Twitter