Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Uuden opiskelijapalautejärjestelmän kautta kerätty tieto vaikuttaa lähivuosina ammattikorkeakoulujen rahoitukseen

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Julkaistu: 20.01.2014 klo 10:00
Julkaisija: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Julkaisuvapaa 20.1.2014 kello 10

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry sekä Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry ovat kehittäneet vuosina 2012-2013 valtakunnallista opiskelijapalautejärjestelmää. Tavoitteena on ollut luoda entistä paremmin ammattikorkeakouluja sekä niiden uutta rahoitusjärjestelmää palveleva palautejärjestelmä. Kehittämistyön tuotoksena on syntynyt julkaisu ja kysymyspatteristo, jota ammattikorkeakoulut voivat käyttää opiskelijapalautteen keräämiseen.

Kyselyn teemat liittyvät työllistymistilanteeseen, opetukseen ja oppimiseen, kansainvälisyyteen, monikulttuurisuuteen ja kieliopintoihin, työelämäyhteyksiin ja niihin liittyvään neuvontaan, harjoitteluun, opinnäytetyöhön, opinnoissa saavutettuun osaamiseen sekä opiskelutyytyväisyyteen.

Uudistetun kysymyspatteriston avulla ammattikorkeakoulut voivat kehittää opetusta, opiskelua ja tukipalveluita aikaisempaa laadukkaammaksi. Myös eri ammattikorkeakoulujen opiskelijapalautteet ovat yhtenäisen palautekyselyn myötä aikaisempaa paremmin vertailtavissa keskenään. Tästä vuodesta lähtien ammattikorkeakoulujen rahoituksesta 3 % jaetaan opiskelijapalautteen perusteella. Uudistetulla  opiskelijapalautejärjestelmällä kerätyt palautteet alkavat suunnitelman mukaan vaikuttamaan rahoitukseen vuodesta 2017 alkaen.

Käytännön kehittämisestä projektissa on vastannut Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus yhteistyössä laajan ammattikorkeakoulujen edustajien verkoston kanssa.

SAMOK ja Arene kutsuvat median ja sidosryhmänsä tervetulleeksi valtakunnallisen opiskelijapalautejärjestelmän kehittämistyön tuloksien julkaisutilaisuuteen. Kehittämistyön tulokset on koottu raporttiin, joka julkaistaan perjantaina 17. helmikuuta kello 9-12 Helsingissä. Tilaisuus järjestetään Opetus- ja kulttuuriministeriössä, Meritullinkatu 1, kokoussali Jukola.

OHJELMA

8.45 Tervetulokahvit

9.15 Opiskelijapalautejärjestelmän kehittämisen lähtökohtia /   puheenjohtaja Toni Asikainen, SAMOK ja  toiminnanjohtaja Timo Luopajärvi, Arene

9.45 Tutkimustyön toteutus ja tulokset / tutkija Leo Aarnio, Otus

10.45 Seuraavat askeleet, kehittämistyön tulosten hyödyntäminen / johtaja Hannu Sirén, OKM

11.15 Yhteenveto ja tilaisuuden päättäminen

Tilaisuuden juontaa kehittämisprojektin jäsen, SAMOKin puheenjohtaja 2012 Elin Blomqvist

Ilmoittautumiset perjantaihin 10. helmikuuta kello 16 mennessä oheisen linkin kautta:

Tervetuloa!

Veli Matti Taskila, asiantuntija, SAMOK, veli-matti.taskila@samok.fi, 050 389 101
Elin Blomqvist, OPALA-ohjausryhmän jäsen, elin@esu-online.org, 040 775 3040

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry

Olemme ammattikorkeakouluopiskelijoiden itsenäisesti hallitsema valtakunnallinen, sitoutumaton ja riippumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Huolehdimme opiskelijoiden näkemysten saattamisesta valtionhallinnon ja muiden yhteistyötahojen tietoon sekä järjestämme opiskelijoille erilaisia valtakunnallisia palveluja ja alennuksia. SAMOKiin kuuluvilla opiskelijakunnilla on yhteensä noin 59 000 jäsentä. Kaiken kaikkiaan edustamme noin 140 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa.