Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Universiadit olisivat suuri mahdollisuus Suomelle

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Universiadit olisivat suuri mahdollisuus Suomelle

Julkaistu: 13.09.2013 klo 16:22
Julkaisija: Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Suomalaiset hiihtolajien lajiliitot ja Olympiakomitea ovat päättäneet jatkaa hakuprosessia vuoden 2015 talviuniversiadien osittaisen järjestämisoikeuden saamiseksi Suomeen. Kisojen saamista Suomeen ovat selvittäneet Hiihtoliitto, Suomen Ampumahiihtoliitto, Olympiakomitea ja Opiskelijoiden Liikuntaliitto.

Opiskelijoiden talviolympialaisten, Universiadien, kisaisännyys vuodelle 2015 on myönnetty vuonna 2009 Espanjan Granadalle. Talousongelmien takia Granada joutuu luopumaan joidenkin kisalajien järjestämisestä. Tämän takia kansainvälinen opiskelijaurheiluliitto FISU on etsinyt vaihtoehtoista kisaisäntäkaupunkia kiirellisellä aikataululla. Elokuun lopussa suoritetussa tutustumiskäynnissä FISU vakuuttui Lahden mahdollisuudesta isännöidä kansainvälisten arvokisojen pohjoismaisia hiihtolajeja Suomessa.

Taustatyön jälkeen lajiliitot ovat päättäneet pyytää Opiskelijoiden Liikuntaliiton tukea kisahakemukselleen, josta päätetään Liiton ylimääräisessä liittokokouksessa 4.10.2013.  Liittokokouksen luvalla Lahti saisi luvan jatkaa neuvotteluja FISUn kanssa ja myöhemmin jättää hakemuksen kisaisännyydestä. Opiskelijoiden Liikuntaliiton hallitus varaa mahdollisuuden perua ylimääräisen liittokokouksen maanantaina  30.9.2013, mikäli neuvottelut FISUn kanssa päättyvät tilanteeseen, jossa kisojen järjestämiselle ei Suomessa ole edellytyksiä.

”Kisojen järjestäminen Lahdessa olisi positiivinen tapahtuma ja kaupunki suhtautuu selvitykseen lähtökohtaisesti myönteisesti.  Kisat voidaan järjestää Lahdessa, mikäli paikallinen hiihtoseura ja sen talkooväki saavat tuekseen Hiihtoliiton ja Ampumahiihtoliiton.  Kansainväliset nuorten arvokisat ovat taloudellisessa mielessä haastavat järjestää. Siksi näen että myös valtion on sitouduttava tukemaan tapahtumaa”, sanoo Lahden kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mika Kari (sd.).

”Hiihtoliitto ja Lahti2017-kisaorganisaatio valmistautuvat täydellä teholla vuoden 2017 pohjoismaisten hiihtolajien maailmanmestaruuskisoihin, ja hyvin suunniteltuna Universiadit vahvistaisivat tätä kokonaisuutta. Koen että kisoilla on mahdollisuus uudistaa suomalaista urheilutapahtumakulttuuria ja osallistaa  nuorta sukupolvea tapahtuman rakentamiseen”, linjaa Suomen Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.

”Suomessa on kykyä ja halua järjestää tämä ainutlaatuinen kansainvälisen opiskelijaurheilun suurtapahtuma, ja nyt pallo on suomalaisella opiskelijaliikkeellä. Kisaprojektin ympärillä on käyty paljon keskustelua, mutta uskon epäluulojen hälvenevän kun pääsemme keskustelemaan asiasta ylimääräisessä liittokokouksessa.  Opiskelijoiden Liikuntaliiton hallitus on vastaanottanut kymmenen ylioppilaskunnan vetoomuksen ylimääräisen liittokokouksen perumisesta ja käsitellyt sitä. Kansalliset lajiliitot ja moni kriittinen taho ovat pitäneet kisojen hakemista ainutlaatuisena mahdollisuutena, ja en koe mahdollisena että peruisimme jäsenohjauksen ja päätöksenteon tilaisuuden  jäsenkentän osittaisen vastustuksen takia”, sanoo OLL:n puheenjohtaja Teemu Myllärinen

”Suomalainen opiskelijaliike on historiallisesti osannut aina tehdä rohkeita päätöksiä, ja osoittanut niillä vastuunkantokykyä ja halua nähdä jotain uutta. Luotan vahvasti opiskelijaliikkeen kykyyn tehdä näin myös tänä syksynä”, päättää puheenjohtaja Teemu Myllärinen.

Opiskelijoiden Liikuntaliitto kokoontuu ylimääräiseen liittokokoukseensa perjantaina 4.10.2013 Helsingissä. Kokouksessa päätetään, hakeeko OLL yhdessä Lahden kisaorganisaation kanssa osittaista talviuniversiadi-isännyyttä vuoden 2015 kisoihin.

Mika Kari

Valtuuston puheenjohtaja

Lahden kaupunki

Mika Kulmala

Suomen Hiihtoliitto

Teemu Myllärinen

Opiskelijoiden Liikuntaliitto

Lisätiedot:

Teemu Myllärinen

puh. 0447800211

teemu.myllarinen@oll.fi

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL) on 1924 perustettu valtakunnallinen opiskelija- ja korkeakoululiikunnan edunvalvonta- ja palvelujärjestö. OLL edustaa kaikkia Suomen korkeakouluopiskelijoita. OLL vaikuttaa, palvelee, kouluttaa, tutkii ja toimii niin kansallisilla kuin kansainvälisilläkin kentillä opiskelijaliikunnan puolesta.

Opiskelijoiden Liikuntaliitto
Lapinrinne 2