Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Tunnettujen suomalaisten naisjohtajien vinkit: Näin naiset paremmin esiin asiantuntijoina

Tekir Oy

Julkaistu: 16.02.2015 klo 09:21
Julkaisija: Tekir Oy

Miksi naisia näkyy mediassa asiantuntijoina niin vähän?  Miksi Suomi on naisjohtajien määrää vertailevassa ILO:n raportissa sijalla 58? Miksi mielikuvaa pätevyydestä dominoivat edelleen pitkät, matalaääniset miehet?

Korkean tason ratkaisuehdotuksia näihin kysymyksiin kuultiin torstaina 12.2. Helsingissä viestintätoimisto Tekirin järjestämässä Naiset esiin! -tilaisuudessa. MTV Oy:n vastaava päätoimittaja Merja Ylä-Anttila puhui median näkökulmasta, IMS Talentin Managing Director Mimma Silvennoinen rekrytoinnin ja Naisten Pankin ohjausryhmän puheenjohtaja, Helsingin Sanomien entinen päätoimittaja Reetta Meriläinen johtajuuden näkökulmasta.

MTV:n Merja Ylä-Anttilan mukaan tasa-arvotilanteessa on tultu Suomessa taaksepäin 1990- ja 2000-lukujen taitteesta. "Keskustelu perheen ja uran yhdistämisestä on kuin heiluriliike. Nuorilla naisilla on tällä hetkellä edeltäviä sukupolvia suuremmat paineet." Ylä-Anttilan ratkaisu naisten saamiseksi asiantuntija-asemiin on toiset naiset. "Tarvitaan nainen tai fiksu mies valitsemaan naisia eteenpäin." Hän kiinnittää huomiota myös kokeneempien naisten osaamisen tunnistamiseen. "Naispuolisia senioriasiantuntijoita tulisi hyödyntää huomattavasti enemmän. Pitäisi perustaa "naisten asiantuntijapankki", josta media löytäisi käyttöönsä myös seniorimpia naisia."

Rekrytoinnin asiantuntija Mimma Silvennoinen toivoo asiantuntemuksen ohella naisilta paloa työtehtäviin. "Osoita jokaisessa tehtävässäsi tulisieluista intohimoa, niin valikoidut työntekijöiden joukosta johtopaikoille.” Hän lisää, että kun katsoo peiliin, sieltä pitää katsoa takaisin leijona.

Naisten Pankin Reetta Meriläinen rohkaisee eteenpäin pyrkiviä naisia olemaan oma itsensä, vaikkei näennäisesti sopisikaan asiantuntijan tai johtajan muottiin. "Minullekin sanottiin aluksi, että en edes näytä johtajalta. Ihmettelin, että olkatoppauksistako johtajuus on kiinni", Meriläinen muisteli oman urataipaleensa alkua. "Johtajuusteatteria ei työelämässä tarvita", muistuttaa Meriläinen. Hän lisää, että myös asiantuntija ja johtaja saavat vapaasti nauraa itselleen. "Mikään ei vapauta niin paljon kuin omille mokilleen naurava johtaja", kertoo Meriläinen yli 20 vuoden johtajakokemuksella.

Tilaisuus sai alkunsa, kun kolme viestintätoimisto Tekirin työntekijää puhuivat kahvipöydässä siitä, miksi pätevät suomalaiset naiset jäävät turhan usein medialta huomaamatta. ”Tilanne tulee usein vastaan jokapäiväisessä työssämme esim. mediavalmennuksissa, joissa suurin osa valmennettavista on miehiä. Ihmettelyn sijaan päätimme yhdessä etsiä konkreettisia ratkaisuja tilanteeseen ja siirtyä tasa-arvokeskustelun ongelmakeskeisyydestä ratkaisukeskeisyyteen" kertoo Tekir Oy:n viestintäkonsultti Tiina Nuotio

Naiset esiin!

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Jenna Lähdemäki, Tekir Oy