TIEDOTE JA KUTSU
Kotkassa koulutetaan osaajia kasvavalle alalle - peliteollisuus tarvitsee koodareiden lisäksi monia muita taitajia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (Xamk) koulutetaan sekä Suomen eniten että monipuolisimmin pelialan osaajia. Vuosittain yli sata uutta opiskelijaa aloittaa opintonsa pelialan eri koulutuksissa.
- Peliteollisuus työllistää tällä hetkellä Suomessa noin 4000 ihmistä, informaatiotekniikan lehtori Teemu Saarelainen Xamkista kertoo.
- Alalla tarvitaan monipuolisesti peliteknologian osaajia, mutta koodareiden ja ohjelmoijien lisäksi kysyntää on myös visuaaliselle osaamiselle ja liiketoimintataidoille. Pelien tuotanto on yhdistelmä teknologiaa, luovuutta sekä myynti- ja markkinointitaitoja.
Suomen peliteollisuus on Euroopan kolmanneksi suurinta. Ala on synnyttänyt lyhyessä ajassa yhtä suuren bruttokansantuotteen kuin paperiteollisuus synnytti noin sadassa vuodessa. Sekä Xamkin koulutus että kehittämishankkeet pyrkivät vastaamaan peliteollisuuden tarpeisiin.
Kotkan kampuksella koulutus painottuu peliohjelmointiin ja peliteknologioihin. Kouvolan kampuksen Game Design -koulutuksessa puolestaan keskitytään visuaalisuuteen ja käyttäjäkokemukseen. Näitä täydentävät Mikkelissä ja verkossa järjestettävät ohjelmistotekniikan ja tietojenkäsittelyn koulutukset. Lisäksi Xamkin asiantuntijat ovat mukana kehittämässä pelialan liiketoimintaa sekä tukevat peliyritysten kansainvälistymistä.
Peliteknologiasta on hyötyä monilla aloilla
Kotkasta on ponnistanut maailmalle useita menestyneitä peliyrityksiä, kuten Nitro Games, Kukouri Mobile Entertainment ja Social First.
- Viihdepelien lisäksi peliteknologiat ovat tulossa yhä laajemmin osaksi eri toimialojen tulevaisuutta. Esimerkiksi virtuaalisia oppimisympäristöjä ja simulaatioita hyödynnetään monilla aloilla, kertoo Xamkin tutkimusryhmäpäällikkö Heidi Sjögren.
- Peliteknologioiden avulla voidaan myös mallintaa ja kehittää prosesseja sekä hyödyntää virtuaalitodellisuutta.
Peliohjelmoinnin opiskelija Rasmus Ingelin on opiskellut ohjelmoinnin lisäksi muun muassa pelien tuottamisessa tarvittavia taitoja.
- Nämä kiinnostavat minua erityisesti, sillä unelmani on päästä pelialle tuottajaksi. Olen iloinen koulutuksen joustavuudesta, Ingelin sanoo.
Viime kesänä Ingelin pääsi jo tuottamaan I’m a Thief -nimistä peliä, kun hän oli harjoittelijana Xamk Game Studios -hankkeessa.
Pelialan opiskelijat voivat olla mukana ratkaisemassa aitoja liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä tehtäviä yrityksissä. Käytännön esimerkkejä löytyy jo verkkosivuston toteutuksesta logistiikan automatisoinnin ratkaisuihin.
Pelialaan voi tulla tutustumaan 24. marraskuuta, kun Xamkin Kotkan kampuksella järjestetään kaikille avoin peliteknologiatapahtuma. Esillä on myös opiskelijoiden peliprojekteja.
***
KUTSU MEDIALLE: Tule tutustumaan Xamkin peliprojekteihin ja tapaamaan opiskelijoita tai pelialan asiantuntijoita!
Tervetuloa Xamkin Kotkan kampukselle (Pääskysentie 1, 48220 Kotka) torstaina 24.11. klo 12 ja 16 välisenä aikana. Xamk Game Track 2022 -tapahtumassa puhutaan peliteknologioiden mahdollisuuksista ja esillä on opiskelijoiden projekteja.
• Kuulet huippuammattilaisten puheenvuoroja peliteknologian mahdollisuuksista
• Tapaat alan opiskelijoita sekä alan asiantuntijoita
• Pääset testaamaan uusia teknologiaratkaisuja
• Tutustut Xamkin opiskelijoihin ja mielenkiintoisiin peliprojekteihin
Ohjelma, aikataulut ja puhujien esittelyt: https://www.xamk.fi/tapahtumat/game-track-2022/
Voit ilmoittaa osallistumisestasi ennakkoon: [email protected], p. 050 560 8454.
Xamk Game Studios -hanketta rahoittaa Kymenlaakson liitto Euroopan aluekehitysrahastosta.
Xamkin hallinnoimaa Baltic Explorers -hanketta rahoittaa Central Baltic – Interreg.
Lisätietoja:
Elina Saarela, projektipäällikkö, Xamk Game Studios -hanke. [email protected], 050 560 8454
Teemu Saarelainen, Informaatiotekniikan lehtori, [email protected], 044 702 8555
Sabine Suorsa, projektipäällikkö, Baltic Explorers -hanke. [email protected], 044 702 8901
Xamkin pelialan koulutukset ja niiden vuosittaiset aloituspaikat
• Peliohjelmointi, Kotka, 25 aloituspaikkaa
• Peliteknologiat, Kotka, 30 aloituspaikkaa
• Game Design, Kouvola, 46 aloituspaikkaa
• Tietojenkäsittely, verkkototeutus, 50 aloituspaikkaa
• Ohjelmistotekniikka, Mikkeli, 25 aloituspaikkaa
Ohessa kaksi valokuvaa median käyttöön.
Kuvaaja: Jukka Koskinen, Filmbutik
Kuvateksti, ryhmäkuva: Xamkin peliohjelmoinnin opiskelijat Teemu Ekblad, Mikael Joensuu ja Elli Riipinen oppitunnilla, opettajana Niinä Mässeli.
Kuvateksti, yksilökuva: Digitaalisen talouden TKI-asiantuntija Anni Lippo pelaamassa Xamk Game Studios -hankkeen kesäharjoittelussa kehitettyä Cops and Robbers -peliä.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk, tarjoaa opetusta, tekee tutkimus- ja kehittämistyötä ja tuottaa palveluja yrityksille sekä yksittäisille ihmisille. Xamk profiloituu hyvinvoinnin, teknologian ja luovan talouden korkeakouluksi. Korkeakoulun kivijalkoina ovat Kotka, Kouvola, Mikkeli ja Savonlinna. Opiskelijoita on 10 800 ja henkilökuntaa yli 900. www.xamk.fi Twitter: @xamk.fi
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1