Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » SYL: Ei innovaatiota ilman resursseja

Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Kannanotto 23.7.2015

Vapaa julkaistavaksi

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) vaatii hallitusta investoimaan koulutukseen ja tutkimukseen. Hallituksen kaavailemasta 1,6 miljardin euron investointipaketista täytyy löytyä riittävästi rahoitusta myös korkeakoulutuksen ja tutkimuksen investointeihin. Hallitusohjelmassa tavoitteiksi asetetaan esimerkiksi oppimisympäristöjen modernisointi, digitalisaation ja uuden pedagogiikan mahdollisuuksien hyödyntäminen sekä tutkimus- ja innovaatiotoiminnan laadun ja vaikuttavuuden kasvaminen. Tavoitteet ovat hyviä, mutta ilman tarvittavia resursseja niitä ei saavuteta. Korulauseet juhlapuheissa eivät riitä; SYL vaatii konkreettisia tekoja.

Mittavat leikkaukset sekä yliopistoilta, Tekesiltä että Suomen Akatemialta eivät viesti todellisesta halusta panostaa tutkimukseen. Innovaatiot eivät synny tyhjästä tai tilaamalla, vaan niiden pohjalle tarvitaan pitkäjänteistä ja vakaasti resursoitua perustutkimusta sekä laadukasta koulutusta. Panostaminen suomalaiseen tieteeseen ja sen vaikuttavuuteen on ainoa tae sille, että Suomi pystyy jatkossakin kilpailemaan kansainvälisillä markkinoilla, luomaan uutta työtä ja kasvua, ja sitä kautta hyvinvointia koko yhteiskunnalle.

Korkeakoulujen yhteiskunnallinen vaikuttavuus ei kuitenkaan pelkisty kaupallistettaviin tuotteisiin tai keksintöihin. Suomen vahvuuksia ovat esimerkiksi läpinäkyvä, korruptoitumaton ja verrattain tehokas julkishallinto. Tutkitun tiedon käyttämistä poliittisen päätöksenteon tukena voitaisiin vahvistaa takaamalla kuitenkin tieteen vapaus.

“Hallitusohjelman tavoitteet ja keinot ovat ristiriidassa. Hallituksella on tuhannen taalan paikka osoittaa, että suomalaisen koulutuksen ja tieteen tilaa ei haluta alentaa. Investoikaa koko yhteiskunnan tulevaisuuteen!” SYL:n puheenjohtaja Jari Järvenpää vetoaa päättäjiin.

puheenjohtaja Jari Järvenpää (SYL), p.044 906 5007, etunimi.sukunimi@syl.fi

15 jäsenjärjestöä ja 132 000 yliopisto-opiskelijaa edustava Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry. on maan suurin yliopisto-opiskelijoiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö.