Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Studerandeorganisationerna: Skärpta villkor leder inte till snabbare examen

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Studerandeorganisationerna: Skärpta villkor leder inte till snabbare examen

Publicerad: 30.08.2013 kl. 16:31
Utgivare: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Ställningstagande 30.8.2013

Regeringens budgetbeslut från gårdagens förhandlingar är den andra gången under det pågående året som man fattar beslut om studiestödets strukturella förändring. Förbundet för studerandekårer vid yrkeshögskolorna i Finland – SAMOK rf och Finlands studentkårers förbund (FSF) rf är förbluffade över det ständiga bollandet med studiestödet. Vidare undrar förbunden vad man är ute efter med att skärpa lagstiftningen om studietiden.

“Skärpandet av studiestödet får inte användas som en genväg runt de svårare frågorna om t.ex. flexibla undervisnings- och studiemetoder då åtgärder i den riktningen skulle ha en faktisk inverkan på smidigare studier. Studiestödet är studerandes socialskydd, inte en allmän slagpåse i karriärdiskussionen!” konstaterar ordförandena Mikko Valtonen (SAMOK) och Marina Lampinen (FSF) bestämt.

Studerandeorganisationerna fruktar att färre stödmånader kommer öka antalet avbrutna studier och försvaga utbildningsmässig jämlikhet. Minskandet av stödmånader är en ohållbar lösning som skapar ojämlikhet mellan studerande på olika branscher och leder till ojämlik behandling av studerande som byter studieområde. Det är heller inte ett socialt rättvist sätt att utveckla studiestödet. Nu måste vi hålla fast vid att de besparingar som de förkortade stödtiderna medför överflyttas direkt och i sin helhet till studiepenningens nivå.

“Att högskolornas förpliktas möjliggöra studier året om är däremot en förnuftlig lösning som kan ha en reell påskyndande inverkan på studietiderna. Det betyder emellertid att de nya studiemöjligheterna måste bestå av studier som ingår i examen, inte bara kurser på måfå”, konstaterar Lampinen. Vidare anser förbunden det förnuftigt att förlänga uppehållstillståndet för utländska studerande efter att de utexaminerats. På så sätt skapar man konkreta möjligheter att finna sysselsättning i Finland.

Budgetbeslutet fastställde även regeringens löfte och studerandeorganisationerna långvariga önskan om att indexbinda studiestödet. Länge väntat var även beslutet att förlänga yrkeshögskolornas SHVS-försök till slutet av 2014. “Det här är ett bra utgångsläge med tanke på utvidgandet av SHVS-modellen och dess beredning. Nu behövs enbart ett beslut om att utvidga tjänsten så att modellen kan komma till sin fulla rätt i hela landet”, säger Valtonen.

Mera information:

ordförande Mikko Valtonen (SAMOK), tfn 050 389 1000, mikko.valtonen@samok.fi
ordförande Marina Lampinen (FSF), tfn 044 906 5007, marina.lampinen@syl.fi

Bakgrund:

Lagen om studiestöd stiftades 1992. Sedan dess har lagen ändrats i genomsnitt 2,5 gånger
per år. De senaste stora ändringarna trädde i kraft 2011, och hittills har man inte lyckats komma med grundliga bedömningar av deras verkningar. De allra senaste ändringarna för att förkorta studietiderna avtalades om vid vårens ramförhandlingar.

Förbundet för studerandekårer vid yrkeshögskolorna i Finland

SAMOK är yrkeshögskolestuderandes självständiga, landsomfattande, oberoende intressebevaknings- och serviceorganisation. SAMOK för fram studerandes intressen och synpunkter till statsförvaltningen och andra samarbetspartner samt ordnar olika tjänster, erbjudanden, informationsmaterial och utbildningstillfällen åt de studerande. Studerandekårer som ingår i SAMOK har sammanlagt cirka 59 000 medlemmar och dom representerar över 140 000 yh-studerande.