Museo- ja tiedekeskus Luupin Tietomaa-yksikkö, Oulun ammattikorkeakoulu, suomalainen elinkeinoelämän oppilaitos Pohto Oy sekä kaksi oululaista pelialan yritystä ovat yhdistäneet voimansa hankeyhteistyöhön. "Tavoitteena on saada aikaan 4-6 oppimistuotetta tai -palvelua", kertoo projektipäällikkö Harri Häll Tiedekeskus Tietomaasta.
Kehitystyö on osa EduDigi-pilottihanketta, joka kuuluu kuuden Suomen suurimman kaupungin 6Aika-strategian Avoimet innovaatioalustat -painopistealueeseen.
EduDigi-hankkeessa haetaan ratkaisua siihen, miten peliteknologian soveltamista opetus- ja oppimistilanteissa voidaan lisätä. Samalla tutkitaan, millaisia sovelluksia voidaan luoda hyödyntämällä kaupunkiyhteisöissä tapahtuvaa avointa ja yhteistä kehittämistä. Hanke tukee uusien oppimistuotteiden kehittymistä tarjoamalla pelillistämisen ja kokeilemisen alustoja sekä kokeiluympäristöjä.
Tuotteiden testausta toteutetaan Tiedekeskus Tietomaassa sekä yhteistyökouluilla, jotka tarjoavat erinomaisen motivoituneita testausryhmiä. Hankerahoitus mahdollistaa testauksissa tarvittavat kone- ja laitehankinnat. Esimerkkeinä näistä voidaan mainita kaksi huipputasoista VR-laitteistoa, joista toinen asennetaan Tietomaan tiloihin kiinteästi ja toinen tulee olemaan liikuteltava.
Hällin tavoitteena on, että hankkeen aikana syntyy pysyvä toimintamalli, joka tukee myös tulevien oppimistuotteiden kehitystä."Tärkeintä syntyvässä alustassa on yhteistyöhon perustuva toimintakulttuuri, johon eri toimialojen edustajien on helppo tulla mukaan. Tavoiteltavaa on myös, se että kaikki mukana olevat toimijat kokevat hyötyvänsä tästä yhteistyöstä", tiivistää Häll.
Hankeyhteistyöhön Oulussa on valittu neljä oppimistuotetta, jotka ovat teknologialtaan erilaisia ja kohdistettu eri ikäryhmille.
Alle kouluikäisille suunnattu Ikoni Innovationsin lasten hammashoitopeli Denny The Tooth on jo valmis.
Oulun ammattikorkeakoulun EduLABissä syntynyt työryhmä The SILQ Games kehittää loogista ajattelua ja elämäntaitoja opettavaa mobiilimaailmaan sijoittuvaa satupeliä 5-6 -vuotiaille. Niinikään EduLABin työryhmä Moviregames kehittää virtuaalista oppimissimulaatiota ikäryhmälle 7-12 -vuotiaat. Simulaation prototyypissä opetellaan tulipalon ja sen sammutuksen periaatteita. Oppimisimulaation testaukset ovat nyt meneillään. Lue lisää täältä.
Seuraavaksi testattavaksi tulee The SILQ Gamesin mobiilialustalla pelattava oppimispeli The Tales of Mikälie.
Neljäs EduDigi-hankkeen oppimistuote on virtuaalinen yrittäjyyden opetuspeli. Virtuaalipeli on kolmen yrityksen yhteinen ponnistus. Peli näyttää elokuvamaisessa virtuaalimaailmassa yrittäjyyden perusasioita pienen, helposti hahmotettavissa olevan liiketoiminnan kautta. Pelaamalla peliä pelaaja tutustuu siihen, millaisia prosesseja yrityksessä on. Materiaalivirrat, rahavirrat, asiakasvirrat ja muut liiketoiminnan perusasiat tulevat tutuksi.
Peli on suunnattu yläkoululaisille, noin 12-16 -vuotiaille nuorille. Peli soveltuu erinomaisesti yrittäjyyskasvatukseen, mutta on käytettävissä myös muun opetuksen osana.
Kolmen yrityksen yhteistyö ja Edudigi-hankeosapuolien panostus tuo laajan asiantuntemuksen yrittäjyyspelin taakse. Kasvatustieteellisen ja opetuksellisen asiantuntijuuden tuo Pohto Oy. Vahva kokemus virtuaalitodellisuuden tuottamisesta tulee peliyritys Happy Hobgoblinsilta. Projektia johtaa monipuolinen digitoimisto MeKiwi, jolla on jo vahvat näytöt erilaisten pelialan yhteistyöhankkeiden johtamisesta. Tiedekeskus Tietomaa ja yhteistyökoulut mahdollistavan perusteellisen testauksen.
Pelin testaaminen Tietomaassa toimii yrittäjyyspäivän tapaan. Samalla opettaja tutustuvat uusien teknologioiden hyödyntämiseen opetuksessa. Koululaiset pääsevät testaamaan peliä Tietomaassa marraskuussa 2017.
EduDigi-hanke tuo erilaiset toimijat yhteen. Syntynyt monialainen ympäristö on hyväksi kehitettäville oppimispeleille.
Kaksi neljästä hankkeesta kehitettävästä oppimissimulaatiosta tuotetaan virtuaalialustalle. On ennustettu, että kansainvälinen VR-toimiala tulee kasvamaan 40 biljoonaan dollariin vuonna 2020. Tämä tarkoittaa nykyisen markkinan kymmenkertaistumista.
Panostamalla virtuaaliteknologiaan nyt varmistetaan, että Oulu on tulevaisuudessakin teknologiakaupunki.
Lisätietoja yrittäjyyden oppimispelistä: Jani Kaipainen, MeKiwi Oy p. 050 555 8410
Lisätietoja Edudigi-hankkeesta: Harri Häll, Tiedekeskus Tietomaa p. 044 703 1348
Lisätietoja EduDigi-hankkeesta:
http://www.metropolia.fi/palvelut/hankeyhteistyo/tutkimus-ja-kehityshankkeet/edudigi/
https://6aika.fi/peliteknologiat-osaksi-koulumaailmaa/
Erilaisia VR-toimialan kasvuennusteita:
Goldman Sachs, MarketsandMarkets, Digi-Capital, SuperData Research,
Virtuaalimaailmassa tulen sammuttamista on turvallista harjoitella. Kuva Moviregames.jpg
Koko: 0,49 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 2000x874Virtuaalimaailmassa tulen sammuttamista on turvallista harjoitella. Kuva Moviregames.jpg
Koko: 0,49 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 2000x874MeKiwi Oy on oululainen vuonna 2014 perustettu ohjelmistoyritys. Ideana on olla täyden palvelun digitoimisto. MeKiwin päätoimialana ovat ohjelmistot ja mobiilisovellukset, mutta monipuoliset palvelut kattavat muun muassa myös idean konseptoinnin, UI/UX-suunnittelun, graafisen toteutuksen julkaisun, digitaalisen markkinoinnin, ylläpidon ja koulutuksen.
MeKiwin erityisosaamista ovat pelilliset ratkaisut ja hyötypelit.
Henkilöstömäärä on 10-50.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1