Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Opiskelijapalautekysely vaikuttanee tulevaisuudessa korkeakoulujen rahoitukseen

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Opiskelijapalautekysely vaikuttanee tulevaisuudessa korkeakoulujen rahoitukseen

Julkaistu: 17.02.2014 klo 18:06
Julkaisija: Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Mitä on hyvä ammattikorkeakoulutus? Miten sitä mitataan?

Korkeakoulutuksen laadun arvioinnista on tullut tärkeä tekijä korkeakoulutuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointiin ja kehittämiseen. Tästä syystä myös korkeakoulujen rahoituskriteereissä koulutuksen laatu opiskelijoiden arvioimana on kohoamassa korkeakoulujen rahoitusta määritteleväksi tekijäksi.

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry, Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry ja Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus ovat yhteistyössä kehittäneet uutta mittaria ammattikorkeakoulun opiskelijalle tarjoamasta koulutuksen laadusta. Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekysely (AVOP) -raportti julkaistiin 17.2.2014. Julkaisussa esitelty kyselymittari perustuu arvioon, jonka alemman korkea-asteen ammattikorkeakouluopiskelijat valmistumisvaiheessa tutkinnostaan tekevät. Siinä on mallinnettu kolme toisiaan täydentävää koulutuksen laadun näkökulmaa: hyvät käytännöt, oppiminen ja opiskelutyytyväisyys.

Kehitetty opiskelijapalautekysely tarjoaa välineen korkeakoulutuksen laadun mittaamiseen ja rahoituksen arviointiin sekä kotimaisessa että kansainvälisessä korkeakoulutuksen kontekstissa.

Lisätietoja: Tutkija Leo Aarnio, Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus, (leo.aarnio@otus.fi), p.050 367 7259.

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Uutta tutkimustietoa