Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Omnialle ammatillisten oppilaitosten kestävän kehityksen sertifikaatti

Omnia

Omnialle ammatillisten oppilaitosten kestävän kehityksen sertifikaatti

Julkaistu: 12.12.2014 klo 15:26
Julkaisija: Omnia

Okka-säätiön hallitus on myöntänyt kokouksessaan 10.12.2014 kestävän kehityksen sertifikaatin Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnialle. Omnia on ensimmäinen suuri ammatillisen koulutuksen järjestäjä, jolle sertifikaatti myönnetään.

Omnia on toiminnassaan edistänyt kestävän kehityksen toimintatapoja jo vuosien ajan ja vuodesta 2008 on Omnialla ollut kestävän kehityksen suunnitelma ja tuloskortti. Vuoden 2008 jälkeen on Omnia mm. puolittanut paperin kulutuksensa ja tukenut aktiivisesti opiskelijoiden ja henkilöstön työhyvinvointia ja työssäjaksamista. Lisäksi Omniasta eläkkeelle siirtyvien keski-ikä on lähellä 64 vuotta, joka on melko korkea verrattuna esim. kunta-alan keskimääräiseen eläkkeelle siirtymisikään.

Omnian kestävän kehityksen auditoinnissa 4.-5.11.2014 auditoitiin sekä koko ammatti- että aikuisopisto opetuksen ja opetussuunnitelmien osalta kuudessa eri toimipisteessä. Erityistä kiitosta saivat Omnian toiminnassa vahva sitoutuminen vastuullisuuteen, joka näkyy Omnian arvoissa, strategioissa ja toimintana opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä, syrjäytymisen ehkäisyssä sekä  kiusaamista ehkäisevissä toimissa. Vastuullisuus ja kulttuurisen kestävyyden vaaliminen näkyy myös Omnian toimitiloissa, joista vanhimmat kiinteistöt ovat osittain peräisin 1700-luvun lopulta ja 1800-luvulta ja ovat yhä päivittäisessä käytössä (Övre Lövkulla ja Finns). Omnia sai myös Reilun kaupan koulu -arvonimen 28.10.2014, joka on tunnustus vastuullisista hankinnoista Omniassa.

Omnian kestävän kehityksen edistäminen näkyy konkreettisesti erityisen hyvin ravintola Henricuksen toiminnassa, joka on luomu- ja lähiruokaravintola ja ammattikeittiöiden Portaat luomuun -ohjelmassa 5:llä portaalla. OmniaShop on Omnian kestävän kehityksen myymälä, jossa myydään opiskelijoiden tai yrittäjien kierrätysmateriaaleista valmistamia tuotteita. Opetuksessa ja nuorten pajatoiminnassa on kierrätysmateriaalin uudelleen käyttö ja hyödyntäminen olennainen osa oppimista. Sekä ravintola Henricus että OmniaShop sijaitsevat Kirkkokatu 16 A:ssa Espoon keskuksessa ja ovat avoinna myös ulkopuolisille asiakkaille.

• kuntayhtymän johtaja Tapio Siukonen, Omnia, 044 369 6600
  • laatujohtaja Kirsti Nopanen, Omnia, 050 525 0947